Spring til login

Digitaliser.dk

Sektioner

Aktuel side

Gruppens profilbillede

Center for digitalisering - CDI

33 medlemmer | Medlemskab kræver invitation ( kræver login )
Profilens billede

Oppetidskrav for offentlige danske data services

Pimin Konstantin Balic Kefaloukos - 25.07.2011 16:57

Jeg skriver erhvervs-PhD bl.a. indenfor tilgængelighed (oppetid) af offentlige data services (http://www.geodelivery.org).

Oppetidskrav er en del af specifikationen af en service, f.eks. har jeg hørt 99.9% for "datafordeleren". Mit spørgsmål er, hvilke rationaler benyttes i forbindelse med digitaliserings-strategien for at komme frem til lignende et tal, f.eks. konkret for "datafordeleren"?

Måske jeg tager fejl, men har hørt nævnt at 99.9% for "datafordeleren" kommer fra finansministeriet?

Jeg er bare en simpel datalog, og ikke inde i alle strategier og debater der kører i offenligt regi, så måske spørgsmålet har været vendt i anden sammenhæng :-)

Kommentarer (1)

Profilens billede 1
Brian Nielsen - 08.08.2011 11:37

Hej Pimin

Jeg kan ikke hjælpe dig specifikt i forhold til "datafordeleren", men fra andre projekter er det en beslutning som i sidste ende tages af styregruppen/den ansvarlig ledelse.

I forhold til (teknisk) tilgængelighed er det en vurdring af de "forretningsmæssige" konsekvenser af nedetid, som afgør hvor højt niveauet skal sættes.

Personligt synes jeg det er et svært område da det eneste der er sikkert er at driftsomkostningerne stiger kraftigt ekspotentielt med øgede krav samt at konsekvenserne af reel nedetid afhænger meget af hvornår/omfang. Normalt er det bundet op imod bods-ordninger, og dermed reelt ligeså meget et økonomisk værktøj som den tekniske diciplin i form af modsvarende QA. Leverandører af software of drift laver jo i sidste ende vurdering af hvilke midler de vil anvende/risici de vil løbe.

Jeg antager ud fra hvad du skriver på dit website at du primært er interesseret i "Very High Availability" udfra near perfect availability. 

Tilføj fil(er)

En ny fil vil overskrive en eksisterende fil, hvis begge filer har samme navn og samme ekstension.

Luk

Fjern fremhævning

Digitaliseringsstyrelsen