For et lille halvt års tid siden spurgte jeg Datatilsynet, hvorvidt det var lovligt eller ulovligt for danske virksomheder og myndighedsorganisationer, fx politiske partier, at anvende webanalyseværktøjer Google Analytics. Og nu er svaret landet. Jeg hæfter mig særligt ved passagen: "Tilsynet skal navnlig fremhæve direktivets artikel 5, stk. 3, om informeret samtykke med henblik på lovligt at lagre information eller få adgang til oplysninger, der er lagret på en abonnents eller brugers terminaludstyr."
Hvordan stiller I jer til det faktum, at brug af Google Analytics kræver informeret samtykke (i og med der gemmes førstepartscookies i de besøgendes browsere)?
Læs hele høringsvaret her: Datatilsynet: Er Google Analytics lovligt eller ulovligt?
Ovenpå høringssvaret, der er linket til ovenfor, har jeg lanceret et lille social media-/demokratiprojekt med det formål at skabe øget gennemsigtighed, hvad angår tredjepartsværktøjer som Google Analytics til tracking. GA er for mig at se problematisk, fordi man deler datasæt med verdens største reklamebureau, Google.
Projektet kan følges her: Danske partiers brug af Google Analytics.
Indtil videre har bl.a. jeg modtaget en interesseret mail fra Dorte Tof (som afdækkede IT-factory-skandalen) og fået at vide, at Socialdemokraterne ikke længere bruger Google Analytics efter at have anvendt det i en årrække.
En ny fil vil overskrive en eksisterende fil, hvis begge filer har samme navn og samme ekstension.
Bliv opdateret med nye aktiviter i gruppen via Twitter. Alt hvad du skal gøre er at følge digicloud på Twitter.
Below you will find links to English cloud computing related publications:
Read the full version of the publication with descriptions of each article and Statements from the Danish Data Protection Agency here.