Spring til login

Digitaliser.dk

Sektioner

Aktuel side

Gruppens profilbillede

Drupal i offentligt regi

81 medlemmer | Medlemsskab via fri tilmelding (Bliv medlem - kræver login )
Profilens billede

Nem måde for kommunerne at dele data på samt nemt for borgerne/turisterne at finde offentligt toilet.

Tine Müller - 14.10.2012 17:23 modereret af Tine Müller (08.10.2014)

Dette indlæg opdaterer jeg hele tiden, så kig under modereret og dato, da jeg bruger den som reference side.
Læs specielt UPDATE: 3. august 2014:

Sådan bruges sitet/kortet:
Alle oplysninger kan findes på http://www.findtoilet.dk/
Er I i tvivl om hvordan de forskellige ting virker, så se  - VIDEO’s.

Android app inkl. nogle videoer og radioindslag

Københavns kommune som er den første kommune der selv har logget ind og leveret data. Stor ros til dem, for at være så fremsynet og lave tjeneste med en borger. De vil i nærmeste fremtid indtaste toiletdata for parker samt legepladser.
I øvrigt blev ALLE offentlige toiletter i København gratis i 2013.

Fordele:
Kommunerne står selv for at indtaste data, opdatere, slette m.m. evt. uploade vist og forklaret i denne video. (Og jeg er sikker på at Drupal har mange flere måder, som kan få kommunernes data ind på sitet og samtidig holde evt. andre sider opdaterede med samme data).

Læs hvordan jeg importerer MANGE OpenData ind i Drupal v.hja. CSV-file i denne video og GoogleDoc samt hvilke moduler jeg bruger.

Tænk på mulighederne der er for denne service. Det kunne jo også være data for Parkering, Legepladser, Museer osv. osv.

Sådan viser kommunen selv disse i øjeblikket http://kbhkort.kk.dk/ og det er jo ikke for den almindelige borger/turist. Der er senere lavet dette kort, men det er stadigvæk ikke nemt at bruge. Prøv at søge efter et Toilet.

UPDATE: 3. august 2014: Læs brugernes kritik af disse ubrugelige GIS-kort i Facebook-indlæg på Københavns kommunes Facebook-side samt min egen kommentar, hvilket også forklarer at jeg har løst, hvad de efterlyste i deres punkt på dagsordenen H. "Bedre toiletter" Toilethandlingsplan 2007-2010 side 6. Afsnittet indsat nedenfor:
Og så bruger jeg min personlige Facebook side, Linkedin samt Twitter  til at gøre reklame for og udbrede kendskabet til disse flotte, rene og gratis toiletter næsten hver dag.

--------------------------------------------

H. "Bedre toiletter" Toilethandlingsplan 2007-2010)
København kommunes Toilethandlingsplan 2007-2010 er næsten gennemført idet, der endnu mangler udplacering af de sidste ubemandede toilet-enheder. Den store udfordring nu vedrører borgernes holdninger og (manglende) viden om de kommunale toiletter - som ikke afspejler den gennemførte modernisering af området

Målet er at øge anvendelsen af kommunens toiletter ved at øge borgernes kendskab til toiletterne og den målte borgertilfredshed med hhv. ubemandede og bemandede toiletter. Arbejdet med at sikre optimal placering og synlighed af de ubemandede toilet-enheder fortsættes.

Initiativer
1. Gennemføre mini-undersøgelse af Center for Renholds 6 bemandede toiletter.
2. Gennemføre kampagneaktiviteter for toiletterne (toiletter på kort, postkort til butikker, bedre skiltning mm.)
3. Sikre optimal placering af de resterende DANFO-toiletter.
4. Afklare toiletternes mulige anvendelse som info-centraler.
5. Adskillelse af bemandede og ubemandede toiletter i borgertilfredshedsmålingerne.

--------------------------------------------

Data vises nemt på Google Map samt StreetView som giver mulighed for at se toiletbygningen. Samtidig mulighed for layer for OpenStreetMap - OSM.

Nem måde at dele data på for kommunerne i mange forskellige formater: http://beta.findtoilet.dk/feeds/municipality.

Teknikken:
GITHUB and instructions.

Afprøv det selv:
Indtast info for ét toilet ad gangen - instruks samt video er i dette GoogleDoc.

Fremtiden:
Københavns kommune kunne jo vælge at overtage (eller fortsætte samarbejde med mig) projektet og begrænse det til kommunens toiletter i stedet for hele landets 98 kommuner. Og så kan de jo også bruge "systemet" til andre data. De er jo i forvejen begyndt at bruge OpenSource Drupal.

NB!! Og ellers har jeg nævnt her opfordring om samarbejde med andre firmaer, fonde m.m. Jeg er jo efterhånden blevet 65 år, så der skal findes en løsning om videreførelse, så online map/app ikke stopper, hvis jeg skulle gå hen og dø.

Kommentarer (1)

Profilens billede 1
Tine Müller - 17.12.2012 07:03

Der bliver lavet app til Smartphone her i starten af 2013 for Københavns kommune og håber de resterende 97 kommuner følger efter, så hele Danmark kan blive dækket både på kort og Smartphone.

Det ville betyde meget for mig at få ros/ris på hvad jeg har lavet, så håber nogle vil afprøve og kommentere.

Selv synes jeg jo det er en nem og genial måde at dele data på med mindst muligt arbejde for kommunerne eller hvem der nu ønsker at dele data eller kan det slet ikke bruges eller?

Tilføj fil(er)

En ny fil vil overskrive en eksisterende fil, hvis begge filer har samme navn og samme ekstension.

Luk

Fjern fremhævning

Digitaliseringsstyrelsen