Loading…

Borger.dk - Min Side

Min Side på borger.dk: Personlig indgang til det offentlige og et gratis tilbud til myndigheder

Formål: Min Side-gruppen på digitaliser.dk har til formål at:

  • Øge kendskabet til Min Side som en fleksibel, funktionel, personliserbar infrastruktur til brug for fx en kommunes borgere
  • Øge myndighedernes brug af Min Side som udstillingsvindue af selvbetjeningsløsninger, samt danskernes brug af den personlige adgang til offentlige selvbetjening på nettet
  • Formidle de tekniske og designmæssige specifikationer som Min Side bygger på og som offentlige selvbetjeningsløsninger skal opfylde for at komme på Min Side
  • Indgå i en konstruktiv dialog, samt koordinere samarbejdet mellem myndigheder, it-leverandører og borger.dk for at sikre udviklingen og udstillingen af gode, relevante og nemme selvbetjeningsløsninger for danskerne.

Målgruppe: Min Side-gruppen på digitaliser.dk retter sig mod myndigheder, it-leverandører og interessenter der ønsker at udvikle og udstille digitale selvbetjeningsløsninger som har brugeren i centrum. Myndigheder inkluderer kommuner, regioner, og stat.

Indhold: Konkret vil man på Min Side-gruppen finde:

  • Nyheder
  • Debat og blogindlæg
  • Ressourcer som tekniske vejledning og designmanualer

Om Min Side på borger.dk: Alle borgere i Danmark har på borger.dk en Min Side, som er en personlig side og indgang til det offentlige. Når man logger på med NemID, kan man se nogle af de personlige oplysninger, som det offentlige har om én. Det er fx oplysninger fra bl.a. SKAT, CPR - og BBR-registret - og meget mere. Samtidig kan man fra Min Side bruge en række selvbetjeningsløsninger.

Den nye version af Min Side inkluderer bl.a. en række tekniske forbedringer, som vil gøre siden hurtigere og nemmere at gå til for brugerne. Der er også ændringer i design. Eksempelvis får brugerne mulighed for at indrette Min Side på den måde, som de foretrækker, og endelig er der noget nyt indhold. Fx vil man i nogle kommuner kunne finde kommunespecifikke info på Min Side, når man logger sig på. 

Hvorfor Min Side: En personlig indgang til det offentlige er et vigtigt element når man arbejde med at få kanaliseret borgerne henimod øget selvbetjening på nettet. En digital henvendelse estimeres af KL og Finansministeriet til at koste 5 kr. Til sammenligning vurderes det at en telefonisk henvendelse koster 50 kr., mens en personlig henvendelse estimeres til at koste 100 kr.,og en e-mail og et brev koster 120 kroner.

Ønsker en myndighed en personaliseret indgang til deres digitale selvbetjeningsløsninger som løftestang til øget digitalisering, er der er et betydeligt økonomisk potentiale forbundet med at genbruge infrastrukturen på borger.dk til at lave en Min Side. Konsulentvirksomheden Strand & Donslund har for Københavns Kommune gennemført en analyse af, hvilken platform kommunen bør basere ”Min Digitale borgerservice” på. Ud fra en række krav om borgerrettede selvbetjeningsmuligheder og data, som borgeren får adgang til ved at logge på med NemID (dvs. en personaliseret indgang) viser analysen, at borger.dk i sammenligning med de andre udbydere på markedet, er den billigste løsning. Dette gælder både for den indledende anlægsinvestering og i forhold til de årlige driftsomkostninger. Anvendelsen af borger.dk som platform er ca. 1.6 mio. kroner billigere i anskaffelse og ca. 3,2 mio. kroner billigere i årlig drift end andre udbydere i analysen. Dette gør det muligt for kommunen at fokusere på udviklingen af borgerrettede løsninger til Min Side.

Den nye version af Min Side på borger.dk er udviklet i tæt samarbejde med Københavns Kommune og med input fra Frederiksberg, Aarhus, Aalborg og Næstved Kommuner.

Vis mere
Gruppens profilbillede

147 medlemmer

Vis liste

Fri tilmeldingiAlle kan melde sig ind.

Tilmeld

Favorit iKun medlemmer kan markere grupper som favorit.

BidragiLog ind for at bidrage.

Nyheder i Borger.dk - Min Side