Spring til login

Digitaliser.dk

Sektioner

Aktuel side

Gruppens profilbillede

Digitalisér.dk

8 medlemmer | Medlemskab kræver invitation ( kræver login )

Takt, tone og vilkår for brug af Digitalisér.dk

Ansvarlig: Morten Kristoffer Hansen
Version: 2.0 - Publiceret: 06.01.2010 14:26
Type: Artikel
Sæt/fjern bogmærke
+3

Takt, tone og juridiske vilkår for Digitalisér.dk

Velkommen til Digitalisér.dk. Vi er glade for, at du har lyst til at engagere dig på netstedet.

Før du går i gang, opfordrer vi dig til at sætte dig ind i takt og tone, samt de juridiske vilkår for Digitaliser.dk.

Vi har skrevet de følgende retningslinier for at:

  • hjælpe dig til at blive en værdifuld bidragsyder til fællesskabet
  • forklare hvilken fremfærd, vi gerne vil fremme - og undgå
  • gøre hvad vi kan for at skabe en god og frugtbar atmosfære, der er respektfuld over for alle brugere, og hvor alle bidrager i en åben og konstruktiv tone.

Vi håber, at du får nytte og værdi ud af at besøge Digitalisér.dk, at du vender ofte tilbage og bliver en aktiv bruger og engageret bidragsyder. Husk, at din brug af Digitalisér.dk er underlagt disse retningslinier og vores juridiske vilkår, som du finder nedenunder.

1) Hold det fagligt, hold det professionelt

Alle indlæg bør være et positivt bidrag til fællesskabet og bør være egnede for alle brugere. Fællesskabet er åbent for alle synspunkter, der omhandler specifikke faglige debattemaer. Vi opfordrer til, at man debattere i en moden, høflig og gerne uformel tone. Men vi fjerner indhold, vi bliver opmærksomt på, der er nedsættende, stødende, obskønt, voldeligt eller på anden måde upassende. Interagér altid med andre brugere ligeså respektfuldt, som hvis du stod overfor dem i virkeligheden.

1.2) Bevar fokus

Gode bidrag hjælper hele fællesskabet med relevant, indsigtsfuld information eller rejser vigtige spørgsmål. Hvis dit indlæg rummer indhold, der er irrelevant for gruppens tema eller debattråden, bliver det muligvis fjernet.

1.3) Forstå hvornår du bør slukke for mikrofonen

Der er nogle emner, der kun ender i problemer, når man diskuterer dem. Dette handler ikke om censur, men om at der er visse ting i tilværelsen, der ikke kan ændres på hverken kort eller langt sigt og som det derfor ikke giver mening at diskutere i dette forum. Lad være med at fremføre det samme argument igen og igen i forskellige sammenhænge og debatter. Det eneste du får ud af det er, at du skræmmer folk væk og skaber en negativ stemning.

1.4) Vær ærlig, vær dig selv

Fællesskabet er ment som en platform for udveksling af ideer, information og viden mellem brugerne. Forkert, unøjagtig eller på anden vis misvisende information er generelt ikke til nogen gavn. Vær oprigtig i din deltagelse på Digitaliser.dk ved kun at bidrage med indhold du ved er sandfærdigt og som ikke giver et misvisende billede af din identitet eller faglige kvalifikationer.

1.5) Brug marketingskrudtet andetsteds; minimér støj

Digitalisér.dk drejer sig 100% om vidensdeling, idéudveksling og samarbejde, der fremmer udviklingen af det digitale Danmark. Et indlæg eller et svar med en personlig agenda er kun til gavn for den person, der skriver det - ikke fællesskabet som helhed, og uønskede reklamer tilfører kun støj til grupperne. Vær venlig at respektere fællesskabets overordnede mission ved ikke at bruge det som et marketingsværktøj, PR-værktøj eller salgskanal.

1.6) Tilføj kun dit eget, originale indhold

Hjælp os med at opretholde Digitalisér.dk's troværdighed og vær opmærksom på andres intellektuelle rettigheder ved kun at tilføje indhold du personligt har skrevet/lavet/udviklet og ellers sørg for at kreditere korrekt. Fællesskabet må ikke bruges til at distribuere uautoriserede kopier af noget ophavsretligt beskyttet materiale.

1.7) Husk dine læsere

Ren tekst kan være tvetydig og virker ofte mere uhøflig, end hvis personen stod foran dig. Ironi er ikke altid indlysende - tekst mangler ansigtsudtryk, tonefald og kropssprog. Vælg dine ord med omhu - din intention bliver muligvis opfattet forkert og du læser måske noget andet end det skribenten ønskede.

1.8) Hold øje med fællesskabet

Fællesskabet er her for at levere optimal værdi og fornøjelse for brugere som dig selv. Hvis du bemærker indhold på Digitalisér.dk, der ikke følger disse retningslinier eller vores juridiske vilkår, så send os venligst en mail eller rapportér det via Digitaliser.dk gruppen.

1.9) Bidrag til deltagelseskulturen

Giv folk skulderklap, når de fortjener det. Alle kan lide at føle sig værdsatte, specielt i et debatmiljø, der ofte kræver kompromiser. Vær med til at mægle i overophedede debatter og hjælpe samtalen videre på konstruktiv vis.

2) Vilkår for brug af Digitalisér.dk

Version 2.0 af vilkårene for brug af Digitalisér.dk (6. januar 2010). Digitaliseringsstyrelsen forbeholder sig ret til at ændre i vilkårene. Ændringer i vilkårene vil blive annonceret på Digitalisér.dk.

2.1) Ophavsret og anvendelse andre steder

Ifølge Lov om ophavsret tilhører værker (litterære eller edb-programmel) ophavsmanden. Ved at udgive et værk, eksempelvis en ressource, på Digitalisér.dk giver ophavsmanden alle tilladelse til gratis at bruge værket (brugsret). Citater fra indlæg skal være loyale og skal fremtræde som citater. Kommentarer og indlæg er som udgangspunkt ikke beskyttet af Ophavsretsloven.

Ansvaret for eventuelle immatrielle- eller licensmæssige overtrædelser i forbindelse med indholdet på Digitalisér.dk tilfalder ligeledes den juridiske person, der er angivet som ansvarlig for det pågældende indhold og ikke Digitaliseringsstyrelsen.

Der skal være tydelig kildeangivelse på eksporteret indhold. I tilfælde af ressourcer kan det enten være med angivelse af ressourcens ejer som juridisk person eller Digitalisér.dk-gruppe, eller med fuld adresse på ressourcen (dybt link). I alle tilfælde anføres Digitalisér.dk.

Citat og benyttelse af uddrag skal ske i overensstemmelse med god citatskik. Digitaliseringsstyrelsen tillader ikke anvendelse af informationer fra Digitalisér.dk, såfremt Digitaliseringsstyrelsen vurderer, at anvendelsen er stødende, injurierende eller på anden måde i strid med god skik.

De grafiske elementer på Digitalisér.dk må ikke anvendes i kommerciel sammenhæng undtagen i forbindelse med redaktionel omtale af Digitalisér.dk.

I øvrigt skal anvendelse af materiale fra Digitalisér.dk ske i overensstemmelse med gældende lovgivning, herunder Lov om Ophavsret og Persondataloven.

2.2) Annoncering og uvedkommende indhold

Digitalisér.dk handler om at samarbejde og diskussion om digitaliseringen af Danmark. Det er ikke en reklame- eller markedsføringsplatform. Det er derfor ikke tilladt at annoncere for kommercielle produkter såsom eksempelvis software. I visse tilfælde er det dog tilladt at beskrive tjenesydelser, som leveres til ressourcerne på Digitalisér.dk. I sådanne tilfælde skal tjenesteydelsen beskrives nøje og der skal henvises til en specifik ressource på Digitalisér.dk. Det er ligeledes tilladt at bruge begivenhedsfunktionen til at annoncere begivenheder, der har karakter af videndeling, så længe funktionen ikke benyttes til fremme en virksomhed eller dennes produkter.

Digitaliseringsstyrelsen forbeholder sig desuden ret til, når den bliver opmærksom på det, uden forudgående varsel, at slette indhold, der ikke overholder ovenstående, links til netsteder eller materiale med ulovligt eller stødende indhold samt indhold, som har karakter af uvedkommende opbevaring.

2.3) Ansvar

Digitaliseringsstyrelsen gør opmærksom på, at indlæggene i debatten er fremført af enkeltpersoner. Digitaliseringsstyrelsen er derfor ikke ansvarlig for indholdet i debatterne. Indholdet i debatterne reguleres decentralt hos den enkelte gruppemoderator. Digitaliseringsstyrelsen forbeholder sig retten til at fjerne og moderere indlæg og kommentarer, der ikke overholder brugervilkårene, når den bliver opmærksom på det. Netværk er to eller flere grupper, som interesserer sig for samme emne eller tema, og som for at styrke dette interessefællesskab har valgt at gå sammen i et netværk. Der er som sådan ikke nogen som ejer et netværk, men der skal være en administrator for netværket. Alt indhold i netværket er stadig de enkelte gruppers ansvar.

Netsteder, som er forbundet til Digitalisér.dk via links, er oftest ikke undergivet Digitaliseringsstyrelsens kontrol, og Digitaliseringsstyrelsen påtager sig derfor ikke ansvaret for indholdet på sådanne netsteder.

Digitaliseringsstyrelsen påtager sig intet ansvar for fejlinformation eller skader som følge af fejl i programmel, fejl i beregninger, transmissionsfejl, nedetid på Digitalisér.dk og lignende fejl, ligesom Digitaliseringsstyrelsen ikke hæfter for erstatningskrav som følge af brugen af Digitalisér.dk eller programmel hentet fra Digitalisér.dk. Digitaliseringsstyrelsen fraskriver sig ligeledes ansvaret for så vidt angår evt. virus spredt via nettet, hackerangreb eller inficerede ressourcer eller vedhæftninger.

Mange offentlige og private organisationer og enkeltpersoner leverer indhold til Digitalisér.dk i form af publikationer, specifikationer, programmel, dokumentation eller anden information. Det fremgår altid, hvilken juridisk person, der er ansvarlig for dette indhold, og det er op til denne juridiske person at sikre, at de angivne oplysninger er korrekte.

Man skal ikke placere indhold på Digitalisér.dk, der kræver en tilgængelighedstid på 100% eller et højere sikkerhedsniveau end den autentifikation med brugernavn og kodeord, som stilles til rådighed af Digitalisér.dk giver. Hjælp til bestemmelse af acceptabelt sikkerhedsniveau på autentifikationen findes i dokumentet Vejledning til autenticitetssikringsniveau for den fællesoffentlige log-in-løsning.

Generelt vurderes følgende risikoniveauer at være acceptable for indhold som tilgås med autentifikation via brugernavn og kodeord:

  • Konsekvens: Ulempe, kval eller tab af anseelse / Risiko: Moderat
  • Økonomisk tab eller ansvarspådragelse / Risiko: Moderat
  • Skade på myndighedsaktiviteter eller andre offentlige interesser / Risiko: lille
  • Ikke-autoriseret frigivelse af sensitiv information / Risiko: lille
  • Fysisk personskade / Risiko: Ingen
  • Mulighed for at begå/modvirke opklaring af ulovligheder / Risiko: Moderat

Digitalisér.dk er hostet på en såkaldt cloudbaseret løsning, og man skal derfor ikke placeres indhold på Digitalisér.dk, som man finder uegnet at placere på en sådan løsning.

2.4) Kopi af indhold

Digitaliseringsstyrelsen forbeholder sig ret til at bevare kopi af alt indhold, men påtager sig ikke noget ansvar for mistede eller utilgængelige data. Digitaliseringsstyrelsen videregiver ikke personoplysninger til tredjemand.

2.5) Optræd med dit rigtige navn

Vi tilskynder alle brugere til at optræde med eget navn. Digitaliseringsstyrelsen forbeholder sig ret til at slette brugere med falske navne, der er stødende eller på anden måde overtræder Digitalisér.dk's vilkår. Personer, der via deres brugerprofil, foregiver at være en anden person vil blive slettet øjeblikkeligt, når Digitaliseringsstyrelsen bliver opmærksom på dette.

3) Spørgsmål og svar

Q: Hvem har ophavsret til indhold i grupperne på Digitalisér.dk?
A: Ifølge Lov om ophavsret tilhører værker (litterære eller edb-programmel) ophavsmanden. Ved at udgive et værk på Digitalisér.dk giver ophavsmanden alle tilladelse til gratis at bruge værket (brugsret).

Q: Hvem ejer data på Digitalisér.dk?
A: Alle data tilhører den gruppe, som det optræder hos. Ved at uploade data til Digitalisér.dk giver du tilladelse til at Digitaliseringsstyrelsen bevarer en kopi af disse og gør dem tilgængelige under de til enhver tid gældende vilkår med mindre andet angives. Data som er klassificeret som 'godkendt' må ikke gøres utilgængelige.

Q: Hvilke elementer må genbruges?
A: Al tekst og brugergenereret indhold må kopieres. Grafiske elementer udenfor grupperne må ikke bruges i kommerciel sammenhæng undtaget i forbindelse med redaktionel omtale af Digitalisér.dk. Det drejer sig eksempelvis om Digitalisér.dk's logo m.m.

Q: Hvem har ansvaret for indhold på Digitalisér.dk?
A: Alt brugergenereret indhold er ejet af en gruppe som har ansvar for at det overholder dansk lov. Digitaliseringsstyrelsen fraskriver sig ethvert ansvar for ulovligt eller anstødeligt indhold i grupperne på Digitalisér.dk og for tab eller omkostninger som følge af anvendelse af Digitalisér.dk, men forbeholder sig ret til at slette indhold som ikke overholder vilkårene for brug.

Q: Hvordan angiver jeg Digitalisér.dk som kilde?
A: Du bør angive den juridiske person eller gruppe som ejer det pågældende materiale, og i alle tilfælde skal du angive Digitalisér.dk. I nogle tilfælde er det desuden hensigtsmæssigt at angive den fulde adresse (dybt link)

Q: Hvem kan se mine personoplysninger?
A: Ingen andre brugere kan se din email-adresse uden dit samtykke. Øvrige personoplysninger vil være synlige for andre brugere. Digitaliseringsstyrelsen videregiver ingen personoplysninger til tredjepart og følger i øvrigt Persondataloven.

Q: Må jeg annoncere for min virksomheds nye produkt på Digitalisér.dk?
A: Nej. Det er ikke tilladt at annoncere og reklamere for produkter på Digitalisér.dk.

Q: Må jeg angive, hvilke tjenesteydelser min virksomhed kan levere til en ressource?
A: Ja. I visse tilfælde er det i orden at angive, at man kan levere en tjenesteydelse til en ressource på Digitalisér.dk. Det gælder eksempelvis, hvis man beskriver hvilke services, man kan levere til en softwareressource i Softwarebørsens netværk. I så fald skal man nøje specificere, hvori servicen består og hvorledes den kan opnås.

Flere oplysninger

Artefakter

Klassifikationer

Indlæg til ressource

Profilens billede

Link i biografi?

Tobias Bay-Petersen - 12.01.2012 12:50

Jeg er lidt i tvivl om det er tilladt at have links i biografi. Her tænker jeg om det er i strid med punkt 2.2?

Jeg har selv link i min biografi, til min webshop. Jeg mener det er relevant, da det jo er min biografi, hvor jeg jo fortæller hvad jeg laver til dagligt. Men er det ok? Jeg vil jo nødig gøre noget forkert :)

Kommentarer (1)

Profilens billede 1
Morten Kristoffer Hansen - 01.03.2012 15:14

Undskyld det sene svar, vi har flyttet rundt, omstruktureret og desværre overset dit spørgsmål i processen :-)

Jeg er enig med dig i at det er relevant at have links til arbejdssted og lignende i sin biografi.

Der er lidt elastik i 2.2. Jeg kan sagtens forestille mig at man i en faglig diskussion om hvordan man løser et givet problem nævner referencer til opgaver o.lign. man har løst. Det er et spørgsmål om videndeling og faglig debat.

Oplagte brud på 2.2 er f.eks. hvis du opretter en anprisende gruppe med navn a la "Min webshop, Danmarks bedste shop-løsning".

/morten

Ønsker du at skrive indlæg eller blot kommentere indlæg,
skal du være oprettet som bruger og logget ind.

Opret dig som Ny bruger    eller Log ind    

Tilføj fil(er)

En ny fil vil overskrive en eksisterende fil, hvis begge filer har samme navn og samme ekstension.

Tags

Tilføj dine egne tags

- (kræver login)

Andre brugeres tags til ressourcen

Der er ikke tilknyttet tags fra andre brugere

Minimér boks
Versioner
Version Dato
2.0 (valgte) 06.01.2010 14:26 Vis supplerende information ...

Digitaliseringsstyrelsen