Spring til login

RSS-feeds

Søgning

Ønskelisten

Publiceret: 12.05.2010
Ansvarlig: Adam Arndt

For at sikre den størst mulige værdi af datajægernes indsats, er det vigtigt at prioritere i de data, som jages.

Hvis der er offentlige data, som du savner, ønsker eller har brug for, så skriv det i en kommentar til denne ressource. Du kan også sende en mail til datajægerne, hvis du foretrækker det.

Hvis du ser et ønske som du er enig i, så giv det en positiv rating ved at klikke på den grønne pil opad.

Artefakter

Klassifikationer

Supplerende information

Indlæg til ressource

Profilens billede

Sorte pletter i trafikken

Kasper Larsen - 31.07.2010
Så vidt jeg har kunne læse mig frem til indeholder databaserne bag http://www.vejman.dk/ en guldgruppe af interessante data, bl.a. om hvilke strækninger der er plaget af mange uheld. Den slags data burde vel være tilgængelig for alle, således at de kunne bruges til at skabe nye og spændende mesh-ups.

Kommentarer (2)

Profilens billede 1
Adam Arndt
01.08.2010 modereret af Adam Arndt (02.08.2010)

Tak for forslaget.

Jeg har skrevet til dem og spurgt lidt til deres data, så må vi se, hvad der kommer ud af det.

Profilens billede 2
Michael Friis
04.08.2010

Vejdirektoratet har vist nok historisk været utilbøjelige til at frigive geo-data om trafikuheld. Jeg kan ikke helt huske deres forklaring, men det er vist noget i retning af at danskerne ikke er gamle nok til at forstå tallene og bare vil drage forkerte konklusioner hvis det kommer ud.

Profilens billede

Politiets hotte liste

henrik staun poulsen - 01.07.2010

Det kunne være rigtigt brugbart, hvis man kunne få adgang til Politiets liste over stjålne biler (og evt. stjålne nummerplader).

Jeg er lige blevet påkørt af en ung mand i en stjålen bil. Jeg tror at stjålne biler er oftere involveret i ulykker end ikke-stjålne biler.

Jeg vil ikke bruge det til at jagte biltyve, men til at kunne undgå dem, og alarmere politiet.

 

Kommentarer (2)

Profilens billede 1
Joachim Boye
12.07.2010

Tak for forslaget, vi har taget det med på vores liste og vil bestemt undersøge mulighederne.

Med venlig hilsen

Joachim Boye

Profilens billede 2
Thomas Maarup
19.07.2010

Kære Henrik

Det vil absolut være en hjælp hvis du kunne gøre potentialet i dataene tydeligere. Det lyder mildt sagt vanskeligt at slå nummerplader op i trafikken, men mon ikke du har en ide der kan lade sig gøre?

Som bekendt har vi som mål at få alle offentlige ikke-fortrolige data (som ikke er omfattet af betalingsordninger) stillet til rådighed til fri innovation, men det er stadig en ny tankegang, så der skal overbevisende argumenter til i de fleste tilfælde.

Hilsner
Thomas Maarup

Profilens billede

Sundhed og undervisning

Jakob Andersen - 17.06.2010

- API til udtræk af data fra sundhed.dk's vejviser ( https://www.sundhed.dk/Applikation.aspx?id=111.1 )

- Tilsvarende funktionalitet til udtræk af adresse informationer og nøgletal om uddannelsesinstitutioner må også være tilgængelig fra UVM eller lignende.

 

Kommentarer (1)

Profilens billede 1
Adam Arndt
18.06.2010

Tak for forslagene.

Vi tager dem med på listen :-)

Profilens billede

Sognegrænser på VisKort

Adam Arndt - 11.06.2010
Datajægerne har fået et ønske om at få vist Danmarks sogne på www.borger.dk.Det er nu lykkedes, omend der vist er lidt forbedringspotentiale i datakvaliteten. Det må blive det næste trin i processen...
Profilens billede

Hvad bruger det offentlige penge på?

Michael Friis - 08.06.2010

Den britiske regering har netop frigivet en mega databaser med information om hvad mna bruger penge på, og hvem pengene går til. Det bliver helt sikkert morsomt:

http://www.guardian.co.uk/news/datablog/2010/jun/07/coins-data-results

http://coins.sur.ly/

Hvis Finansmedisteriet ligger inde med tilsvarende databaser, synes jeg i skulle prøve at få fat i dumps.

Kommentarer (1)

Profilens billede 1
Thomas Maarup
08.06.2010

Kære Michael

Er det mon det samme Adam svarer på nedenfor med henvisning til http://digitaliser.dk/resource/532753?

Hilsner
Thomas

Profilens billede

Ønskelisten

Casper Frederiksen - 07.06.2010
Måske kunne følgende side bidrage med inspiration: http://www.guardian.co.uk/news/datablogDanmarks statistik bidrager formentlig allerede med meget information og analyser, men er ikke særlig brugervenlig. MvhCasper

Kommentarer (1)

Profilens billede 1
Adam Arndt
08.06.2010

Måske noget i retning af http://digitaliser.dk/resource/397920?

Profilens billede

Offentlige toiletter - http://www.findtoilet.dk/

Tine Müller - 04.06.2010
Jeg kunne godt bruge jer til at diskutere nogle ting igennem INDEN jeg kontakter Københavns kommune igen. Har ikke haft kontakt til dem i et år efter at jeg modtog denne ikke særlig brugbare excel-fil http://www.tinemuller.dk/PROJEKT/toiletter/Offentlige%20toiletter%20i%20Kbh%20Maj%202009.pdf som det tog mig en uge at korrigere for korrekte koordinater m.m. og vil helst ha' projektet helt perfekt inden jeg kontakter dem igen for nyere data m.m. Og bagefter går jeg så videre til de andre kommuner, når jeg har et godt produkt at vise frem.Jeg har lavet denne radius http://www.tinemuller.dk/test_drupal/ og for Københavns kommune http://www.tinemuller.dk/test_drupal/node/6.Skal dataene leveres til jer så ALLE andre også kan downloade dem som her http://www.tinemuller.dk/test_drupal/sites/all/maps/scripts/get_xml.php?community=copenhagen&output=values eller er RSS godt nok http://www.tinemuller.dk/test_drupal/list_koebenhavn_feed?MEN altså jeg har en del at spørge jer til råds om. Og jeg er vel ikke så heldig at nogen af jer kender til Drupal?

Kommentarer (3)

Profilens billede 1
Tine Müller
04.06.2010

Hvorfor er der ikke en editor til nye indlæg men kun til kommentarer?

Mit indlæg ser jo forfærdeligt ud og viser ikke nyt afsnit eller links osv. osv..

 

Profilens billede 2
Tine Müller
04.06.2010

Hvordan linker jeg til mit indlæg? Kan kun se at jeg kan linke til hele tråden. Kan det være rigtigt?

Profilens billede 3
Thomas Maarup
07.06.2010

Kære Tine

Lige det konkrete med Drupal kan vi desværre ikke hjælpe med - måske andre brugere her eller i drupalgruppen drupaldanmark.dk kan være til hjælp?

Jeg forstår det sådan at du spørger hvordan du skal udstille de aggregerede toiletdata som du har samlet ind fra de 98 kommuner? Det kan jeg svare på på to måder:

1) Det vil være lækkert at få opdaterede, rensede data i rå XML, og et RSS-feed er også fint tilgængeligt. Så egentlig: Frit slag. Hvis du er rigtig god tilbyder du begge dele.

2) Spørgsmålet er måske om du er klar til at være dataleverandør - i stedet for at fokusere på løsningen der anvender data? Måske var det en stærk model at du fik kommunerne til at hælde data ind i OpenStreetMaps og derefter selv trækker data ud derfra til din applikation. Måske andre brugere kan være med til at folde den mulighed ud?

Hilsner
Thomas Maarup

Profilens billede

DMI's vejrdata

Martin Ehmsen - 01.06.2010
Jeg kunne godt tænke mig at få adgang til DMI's rå vejrdata. Det kunne der laves utroligt mange spændende ting med de data og man kunne undgå at data kun kan tilgås igennem hvad DMI nu lige synes er passende.

Kommentarer (1)

Profilens billede 1
Adam Arndt
02.06.2010

Tak for forslaget, det er noteret :-)

Profilens billede

Zone data til kollektive transport

Nicolai Klausen - 01.06.2010
GIS eller lignende data over zone inddelingen af den kollektive transport.

Kommentarer (2)

Profilens billede 1
Adam Arndt
02.06.2010

Tak for forslaget, det er noteret :-)

Profilens billede 2
Jan Brown
13.08.2010

Lige lidt status omkring takstzoner. Selvom zonedata ikke direkte er offentlige data, har vi nu fået kontakt til Rejseplanen.dk, som er meget positivt indstillede overfor åbne datakilder. Vi vender snart tilbage med flere oplysninger.

Profilens billede

Frigiv Netarkivet.

Jens Christian Hillerup - 31.05.2010
Jeg synes det er forrykt, at der bliver indsamlet god og brugbar data om det danske hjørne af internettet, som kun er forbeholdt forskere. Hvis modargumentet er, at der forefindes personfølsomme data i arkivet, må der nedsættes et udvalg, der står for at anonymisere poster i arkivet ved henvendelse fra de ramte. For at noget er endt i netarkivet, er det fordi det har været offentligt tilgængeligt på "det danske internet" før, og må derfor som udgangspunkt antages offentligt.Netarkivets hjemmeside kan ses på http://www.netarkivet.dk/.Mvh.Jens Christian Hillerup

Kommentarer (1)

Profilens billede 1
Adam Arndt
01.06.2010

Hej Jens Christian

Umiddelbart er jeg enig i, at det virker ulogisk, at et arkiv over den danske del af internettet ikke er offentligt tilgængelig, men jeg kan godt se forskellige forhold som måske spiller ind:

- Netarkivet indsamler materiale som ikke er frit tilgængeligt (fx. kræver noget af det login og måske betaling). Dette materiale kan de naturligvis ikke bare gøre frit uden videre.

- Der kan være kapacitetsbegrænsninger som gør dem tilbageholdende med at åbne arkivet for alle.

Under alle omstændigheder er det da interessant at gå i dialog med dem om - selvom det jo kun i et begrænset omfang drejer sig om offentlige data.

Profilens billede

Digitalt vejnet på WFS

Pimin Konstantin Balic Kefaloukos - 31.05.2010

Meget simpelt, det ville være meget anvendeligt at have et gratis opdateret digitalt vejnet til rådighed, via

  • Download (db dump, shape etc)
  • WFS
  • Andre WS snitflader

Kommentarer (2)

Profilens billede 1
Adam Arndt
01.06.2010

Hej Pimin

Tak for forslaget.

Det ser ud til, at Vejsektoren allerede er i gang med at digitalisere vejnettet (se http://www.vejsektoren.dk/wimpdoc.asp?page=document&objno=598169), men at det har en lidt lang tidshorisont.

Men der er da i det mindste et projekt og nogle midler at tage afsæt i.

Profilens billede 2
Pimin Konstantin Balic Kefaloukos
07.06.2010

Hej Adam.

Ja, 10 år er også en slags tid :)

 

Mvh,

Pimin (aka Kostas) 

Profilens billede

Finansloven

Mogens Hvidtfeldt - 28.05.2010

Oplagte kandidater er IMO maskinlæsbar åbent API til

- Finanslov

-  Dansk Statistik 

Data er tilgængeligt og Dansk statistik forsøger også at lave visualiseringer af deres data - men det vil kunne laves meget bedre af andre med et åbent API

 

Kommentarer (5)

Profilens billede 1
Adam Arndt
01.06.2010

Hej Mogens

Tak for dine forslag.

Statistikbanken kan jeg umiddelbart forholde mig til det smarte i at få lavet et API til.

Finansloven er jeg personligt nok lidt mere tøvende overfor - kan du ikke lige give et par tankeeksempler på, hvornår man skal bruge API-opslag i FL ?

Profilens billede 2
Lasse L
01.06.2010
Jeg har altid drømt om et site hvor jeg kan indtaste mine seneste lønseddel. Ud fra det laver en smart hjemmeside et lagkagediagram hvor man kan dykke ned og se præcist hvor mange skattekroner man betaler til hvad.Mht. danmarks statistik, så er der så mange data derinde at de geniale applikationer må stå i kø!
Profilens billede 3
Adam Arndt
07.06.2010
Finansloven er faktisk allerede tilgængelig i en fleksibel og scrape-bar version fra Finansministeriets finanslovsdatabase, se http://digitaliser.dk/resource/532753.Man kan specificere, at man gerne vil have hele strukturen foldet ud i et view, og dermed kan man i et enkelt net-skrab få fat i hele Finansloven inkl. links til anmærkningerne til de enkelte paragraffer og stykker.Jeg vil forvente, at det kan imødekomme de fleste behov for data, idet de jo ikke ændres særligt ofte.
Profilens billede 4
Michael Friis
17.07.2010

@Adam kan du beskrive mere detaljeret hvordan jeg får fisket hele finansloven ud via webinterfacet? Jeg kan ikke rigtigt få det til at lykkes...

Profilens billede 5
Adam Arndt
19.07.2010
Hej MichaelInde på http://www.oes-cs.dk/olapdatabase/finanslov/index.cgi klikker du på "Vælg Struktur" (overskriften i venstre boks).I det vindue, der kommer frem vælger du "Alle niveauer på en gang" nederst til højre og klikker "OK".Derefter skulle visningen give dig alle konti med beløb. Anmærkningerne er der kun links til, men det er vel også nok til de fleste anvendelser?
Profilens billede

Valgdata

Niels Erik Kaaber Rasmussen - 28.05.2010

Jeg har tidligere efterspurgt en opdatering af DAGI datasættet med afstemningsområder.

Et andet ønske er opstillingslister (i forbindelse med kommunal- og folketingsvalg) for de forskellige partier i de forskellige valgkredse. DR udbød denne service ved sidste kommunalvalg, men det ville være rart med en maskinlæsbar og officiel kilde til disse demokratisk væsentlige data.

Det er naturligvis mit ønske at benytte disse data til mit site hvemstemmerhvad.dk

Kommentarer (4)

Profilens billede 1
Thomas Maarup
31.05.2010 modereret af Thomas Maarup (11.06.2010)
Kære Niels ErikGode forslag. Dem vil vi se nærmere på.Har du selv været i kontakt med KMS om opdatering af DAGI?HilsnerThomas Maarup
Profilens billede 2
Adam Arndt
01.06.2010 modereret af Adam Arndt (02.06.2010)
Hej NielsSå vidt, jeg kan se på http://www.kms.dk/Produktkatalog/DAGI/DAGI-temaer.htm, så er to af temaerne i DAGI netop opstillingskredse og afstemningsområder. Jeg kan godt se, at lige præcis kandidatlister kan jeg ikke finde på http://valg.sm.dk/, så det er klart noteret som et ønske at gå videre med.
Profilens billede 3
Niels Erik Kaaber Rasmussen
03.06.2010
Tak for svar.@Adam Arndt: Det er rigtigt at DAGI indeholder et tema med afstemningsområder (de mindste geografiske enheder ved valg i DK), men datasættet er ikke opdateret og flere afstemningsområder er så vidt jeg er orienteret ændret, derfor kan jeg ikke rigtigt bruge det forældede datasæt til noget.@Thomas Maarup Jeg skrev en mail til dem for nogle måneder siden blot for at gøre opmærksom på, at jeg var interesseret i data'en. I deres svar henviste de blot til at data ikke blev opdateret fordi der var tale om et pilotprojekt.
Profilens billede 4
Thomas Maarup
13.08.2010 modereret af Thomas Maarup (13.08.2010)
Kære Niels Erik Opstillingslister til alle valg er allerede tilgængelige i fornuftige formater hos de relevante myndigheder. Det vil sige Indenrigsministeriet når det er valg til Folketinget og EU-parlamentet og de enkelte kommuner og regioner når det er kommunal- og regionsvalg. Resultatet af de nationale valg findes derimod hos Danmarks Statistik. Ja, det bliver lidt besværligt at hente listerne fra 98 kommuner, men det er dem der er ansvarlige for valghandlingerne, så det kan ikke rigtig være anderledes at de mest officielle data kommer derfra. Der foregår imidlertid en indmelding fra kommunerne til et fælles system KMD-Valg, og måske udstiller kmd-valg.dk faktisk alle de relevante data direkte fra kilden. Om det er direkte herfra medierne henter deres resultater er det ikke lykkedes mig at finde ud af. Men for en samlet og systematisk kilde vil jeg ellers anbefale kommunernes egen nyhedsportal Danske Kommuner (som dog kræver at du læser fra PDF-filer). Har du bemærkninger til det? Noget jeg har overset i dit forslag?HilsnerThomas
Profilens billede

CVR og Domstole

Michael Friis - 27.05.2010

Gode forslag forslag fra Gøtze, jeg især også at nærgående KPI dashboards (med tilhørende rå data) kunne øge effektiviteten i det offentlige. Se f.eks. Washington DC: http://track.dc.gov/Agency/TO0

Derudover vil jeg gerne foreslå at i kigger på CVR registret, der lige nu er et betalingsprodukt. Jeg skal end ikke begynde at opregne alle de gode apps man kan lave med det data. Derudover er det vigtigt for journalister og forskere at have let adgang til virksomhedsdata så mærkelige sammenfald i bestyrelses-poster, moms-karruseller og selskabstømning kan findes hurtigt og effektivt.

Til sidst synes jeg i skulle kigge på de danske domstole. De danske domstole er en utrolig vigtig samfundsinstitution, men der er næsten ingen offentlighed omkring deres arbejde. Hvad for nogle sager behandler de? Hvilke advokater er gode, hvilke dårligere? Hvilke dommere dømmer lommetyve hårdest osv., osv. Man kan læse flere forslag på mit "Domstol 2.0" oplæg: http://digitaliser.dk/resource/417786

Fedt initiativ!

Michael

Kommentarer (10)

Profilens billede 1
Thomas Maarup
31.05.2010
Kære MichaelSpændende bud. Lad mig lige se om jeg forstår ret:1 Standardiserede styringsmæssige indikatorer fra alle offentlige myndigheder?- Jeg vil tro at Finansministeriet har en lille del af sådan nogle, men skal det batte i større stil vil det være data som hver enkelt myndighed indsamler og bruger på sin måde. Altså snarere et datakonvergensprojekt end egentligt åbningsprojekt. Har du ideer til hvordan vi kan gøre det mere overkommeligt?2. Ændring af betalingsmodel for CVR-data?- Det er ikke inden for vores tilgang i øjeblikket at forsøge at ændre på finansieringsmodeller for offentlige data (se min kommentar nedenfor til DHM).3. Proces- og resultatdata fra Domstolene?- Spændende. Den undersøger vi nærmere.Har du tilføjelser eller rettelser til det?HilsnerThomas Maarup
Profilens billede 2
Michael Friis
04.06.2010

Hov, unskyld jeg har været så længe om at svare (ingen notifikationer)

1) Hvis Finansministeriet har konsistente KPI'er for offentlige myndigheder og information om hvordan det går, så er det da bare med at få dem offentligjort så vi kan holde bunsenbrænderen under deres numser.

Hvordan kan det gøres bedre? Måske hvis Videnskabsministariet lavede labert dashboard med egne gode KPI'er og API så andre ministerier kunne komme på. De andre ministerier ville så hurtigt blive shamet til at være ligeså åbne omkring deres performance.

2) Jeg kan godt forstå det, jeg tror ikke der er andet for end at vente til Berners-Lee kommer til DK og tager en mano-a-mano med Statsministeren og får ham overbevist om at det er rigtigt at gøre data fri og gratis.

3) Næ, vi have anonymiserede retsudskrifter ud på internettet inkl. API. Center for Sprogteknologi har specifikt udviklet kode til at anonymiserer retsudkskrifter, det skal i licensere: http://cst.ku.dk/

Michael

Profilens billede 3
Jacob Søndergaard
04.06.2010

Thomas, ang. punkt 2 om CVR, så er det kuriøst, at data som ved lov er gratis (de grønne regnskaber) og som offentligtgøres via CVR, kun kan hentes som indskannede pdf-filer og kun ved at gå igennem CVR's betalingssystem med indkøbskurv og alt.

Jeg forespurgte CVR (i juni sidste år) om det kan ændres, så man kan tilgå de grønne regnskaber udenom deres betalingssystem, da data jo er gratis.

Svaret dengang var, at jeg hvis jeg ville betale 1200 kr så ville de forespørge en ekstern konsulent om man kunne lave et udtræk af (de ellers gratis) data en liste af CVR numre. Envidere var svaret, at man påtænkte at "modernisere" systemet, når økonomien var til det, men at der ikke var nogen tidshorisont på det.

Hvis de (i princippet) gratis grønne regnskaber skal komme i spil, så må de kunne downloades uden om et betalingssystem.

Profilens billede 4
Thomas Maarup
09.06.2010
Kære MichaelJeg har jagtet domstolsstyrelsen og Københavns Byret, og et problem ved at blive klogere er jo ofte at man bliver i stand til at rejse sværere spørgsmål. Et forbehold til det følgende er at jeg ikke er sagkyndig og ikke nødvendigvis har forstået alt korrekt.Oplysninger om domstolenes virke findes grundlæggende i tre systemer som alle håndteres alene af den enkelte instans: Retslister, retsbog og domsbog. Ud over det samler Domstolsstyrelsen udelukkende statistiske data om domstolenes "produktion" (og de findes på http://digitaliser.dk/resource/534349).Retslister omfatter overordnet beskrivelse af dagens sager og er som udgangspunkt offentlige. Kun i særlige tilfælde er der fx. navneforbud der begrænser offentligheden. Retslisterne ligger på domstolens hjemmeside to uger frem i tid, men ikke bagud.Retsbog og domsbog omfatter henholdsvis et grundigt referat og et "beslutningsreferat" af retssagerne. De er som udgangspunkt omfattet af retten til aktindsigt, og det vil i denne sammenhæng sige at enhver kan få indsigt i en bestemt sag som man skal kunne identificere. Man har altså ikke lov til at bladre eller slå alle sager mod en person op. Det medfører selvfølgelig at rets- og domsbog ikke kan ligge frit på nettet.Der har i mere end tyve år været tale om at etablere en domsdatabase med anonymiserede sager. At det ikke er sket kan vist ikke forklares bedre end at der ikke har været tilstrækkelig opbakning fra alle nødvendige parter, men det har været diskuteret i både Domstolsstyrelsen, Folketinget og blogosfæren også i de senere år.Så langt, så godt. Har du ideer til at komme videre med interessante data fra domstolene?Mange hilsnerThomas Maarup
Profilens billede 5
Michael Friis
08.07.2010

@thomas

Tak for godt grave-arbejde!

Det er ihvertfald interessant at doms-beslutningerne er omfattet af retten til akt-indsigt. Jeg var under det indtryk at man kun kunne se afgørelser hvis man var part i sagen.

Mere overordnet, så synes jeg politikerne du beskriver antyder en uigennemtænkt "security-through-obscurity" model. Altså, det er så relativt bøvlet og uigennemskueligt at få fat i afgørelser at man antager at ingen ulejliger sig til at gøre det en-masse.

Samtidigt kan jeg dog ikke se noget i din beskrivelse der forhindrer mig (eller andre) i at scrape alle journal-numrene fra retslisterne, hælde dem i et Excel-ark og sende til domstolene med krav om akt-indsigt i de bestemte sager arket identificerer. På den måde vil jeg kunne opbygge og evt. publicere en database af kendelser som domstolene ikke selv har lyst til lave. Det er da mystisk, eller hvad?

Det tror at jeg vil prøve... :-)

Michael

Profilens billede 6
Jasper Arildslund
08.07.2010

@Jacob De grønne regnskaber er ved at overgå til Miljøstyrelsen. I den forbindelse har Miljøstyrelsen valgt at offentliggøre nogle data via en REST-baseret webservice. Se mere her http://www3.mst.dk/Miljoeoplysninger/PrtrPublicering/Dataservice

Jeg formidler meget gerne feedback til de relevante personer. jasper.arildslund at ciber.dk

Profilens billede 7
Thomas Maarup
05.08.2010
Kære MichaelJeg arbejder lige nu med dit forslag om at få Videnskabsministeriet til at gå foran og udstille KPI'er, og her en foreløbig status. Der er lang vej til noget der ligner DC's dashboard, men en del af materialet findes faktisk online:Jeg har lige oprettet en ressource med link til resultatkontrakterne mellem Videnskabsministeriet og dets fire styrelser. Heri findes konkrete, målbare KPI'er som forhandles årligt. Det er svært at gøre noget med for der er tale om scannede PDF'er (selvklart forbedringspotentiale som jeg tager fat i).> http://digitaliser.dk/resource/553472I finanslovsdatabasen findes både budget- og regnskabstal for hver enkelt myndighed.> http://digitaliser.dk/resource/532753I begge tilfælde er vi langt fra realtidsopdateringer, men at gå så dybt ind i behandlingen af dataene er ikke muligt i datajægernes regi.Jeg hører gerne feedback og gode ideer.HilsnerThomas Maarup
Profilens billede 8
Thomas Maarup
12.08.2010
Og her kom yderligere nogle data - blandt andet regnskaber og om den historiske målopfyldelse: http://digitaliser.dk/resource/554033Jeg må beklage at der også her er brugt scannede PDF'er. Det vil som minimum være søgbare PDF'er fremover, men jeg har også fået stillet i udsigt at man vil undersøge hvordan talmaterialet kan offentliggøres særskilt og manipulerbart.HilsnerThomas
Profilens billede 9
Michael Friis
20.08.2010

@Thomas

Jeg vil gerne nagge lidt mere ang. doms-dokumenterne, hvis du tillader. Hvis man kigger på Københavns byrets hjemmeside, så koster det kr. 175 at få adgang til en doms konklusion: http://www.domstol.dk/kobenhavnsbyret/rådgivning/Bestilling%20af%20udskrifter/Pages/default.aspx

Tariffen synes at være det samme for andre danske domstole.

Det synes desuden at være sådan at evt. udskrifter altid overbringes på papir-form (det har jeg ikke efterprøvet, men ordlyden tyder på det).

Danmark har vist nok ratificeret PSI-direktivet. Deri hedder det at: 

"where possible, the material shall be made available by electronic means"

og

"an upper limit for charging; the upper-limit is based on costs incurred to produce the information, together with a reasonable return on investment"

Jeg er godt klar over at du ikke kan udtale dig i en juridisk forstand, men mener du at domstolenes praksis er i overenstemmelse med PSI-direktivet? Umiddelbart ville jeg synes det er defekt at det er på papir, og at prisen er urimeligt høj.

Profilens billede 10
Michael Friis
20.08.2010

Nå, jeg kan se at PSI-direktivet ikke gælder domstole, ihvertfald ikke i den danske implementation: https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=29235

Profilens billede

Ønske - Danmarks Højdemodel (DHM)

Søren Johannessen - 27.05.2010

Det ville være rart at se Danmarks Højdemodel (DHM) stillet helt gratis tilrådighed.

Igen skal vi se til hvad de gør i USA - her har man i mange år kunne downloade "USGS National Elevation Dataset (NED) eller NASA's SRTM (Shuttle Radar Topography Mission) gratis.

Disse højdemodeller er så blev brugt i forskellige webservices fx GPS Visualizer "Convert your GPS data for use in Google Earth" værktøjet.

 

Kommentarer (1)

Profilens billede 1
Thomas Maarup
31.05.2010
Kære SørenJeg er fuldstændig enig i at det ville være rart at få alle offentlige data gratis til rådighed, men det er ikke en del af vores tilgang i øjeblikket at udfordre de finansieringsmodeller som i visse tilfælde bygger på salg af offentlige data. Det er i høj grad en politisk diskussion, og vi satser på at åbne de datakilder med de mindste barrierer først.HilsnerThomas Maarup
Profilens billede

Prioriteringsnøgle

John Gøtze - 18.05.2010

Brug FORM som prioriteringsnøgle. Personligt synes jeg man kunne prioritere således:

Prioritet 1:

00 Internationale relationer
05 Borgerskab og offentlig styring
40 Lov, ret og orden
60 Ledelse og administrativ service

Prioritet 2:

10 Uddannelse, forskning og arbejde
15 Kultur, fritid og natur
20 Sundhed
25 Social service og omsorg
30 Skat og penge
35 Erhverv og miljøbeskyttelse
45 Forsvar og beredskab
50 Ejendomme og forsyning
55 Transport og trafikinfrastruktur

Kommentarer (3)

Profilens billede 1
Peter Bruhn Andersen
18.05.2010

Hej John

Kan du uddybe det lidt mere? FORM som prioriteringsnøgle til eller for hvad, og hvilke fordele giver det?

 

/Peter

 

Profilens billede 2
John Gøtze
18.05.2010

Peter,

Jeg synes datajægerne skal prioritere at jage de data, der er indenfor de FORM-områder, jeg lister under prioritet 1. 

Det vil sige, for eksempel:

* Folketingets data
* Øvrige "demokrati-relevante data", inkl lovdata
* Data om det offentlige selv, deres KPIer, deres resulateter, deres udgifter, deres it-anvendelse, deres forretningsprocesser, deres informationsstrømme, osv.

Dette ikke for at sige at alle de andre FORM-områder (prioritet 2) er ligegyldige. Selvfølgelig er de ikke det.  

Men der blev bedt om prioriteringsinput. Ovenstående var så min mening.

Profilens billede 3
Thomas Maarup
20.05.2010

Kære John

God pointe. Den kan vi godt bruge.

Du lægger vægt på gennemsigtighed hvor vi ind imellem har vurderet at kommercielt potentiale var en stærkere driver for åbningen af de offentlige data. Har du eller andre kommentarer til det?

Og så modtager vi også med stor begejstring forslag om helt konkrete datasæt og lover at behandle og svare på hver enkelt forslag.

Hilsner
Thomas Maarup, Datajæger

Ønsker du at skrive indlæg eller blot kommentere indlæg,
skal du være oprettet som bruger og logget ind.

Opret dig som Ny bruger    Log ind     eller

Tilføj fil(er)

En ny fil vil overskrive en eksisterende fil, hvis begge filer har samme navn og samme ekstension.

Profil - Log ind

Minimér boks

Tags

Tilføj dine egne tags

- (kræver login)

Andre brugeres tags til ressourcen

Der er ikke tilknyttet tags fra andre brugere

Minimér boks
Versioner
Version Dato
Ukendt (valgte) 12.05.2010 Vis supplerende information ...