Loading…
Tilbage

Telepriser


15-10-2010 14:45:08

IT- og Telestyrelsen udstiller de prisdata, der ligger til grund for teleguiden.

Den 4. november 2010 blev data fra teleguiden offentliggjort i forbindelse med ”Data Camp”, som led i ”Offentlige Data i Spil”. Det betyder, at private fra denne dato har haft mulighed for at gøre brug af teleguidens data til at etablere private teleguider.

Der er i dag flere teleguider, der giver private mulighed for at foretage prissammenligninger på it- og teleområdet.

Det vil dog fortsat være muligt på borger.itst.dk at foretage søgning på bredbåndsinternet og blandt andet få oplyst, hvilke selskaber der tilbyder bredbånd i de enkelte postnumre. Om selskabet i givet fald også kan levere på den enkeltes adresse, vil skulle afklares med selskabet.

Filer og referencer

Titel Type
Bredbåndsinternet Ekstern reference
Bredbåndstelefoni Ekstern reference
Fastnettelefoni Ekstern reference
Mobiltelefoni Ekstern reference
Modeminternet Ekstern reference
Udlandstelefoni Ekstern reference
Profilbillede

Hej Pernille

Henrik Jensen

Jeg vil give dig helt ret, det er ærgeligt der ikke er en officielt mobilabonnement guide mere. Synes det var lidt mere genneskueligt på det tidspunkt. Men denne side har en database liggende med alle de forskellige mobilabonnement der er på market lige nu, og det ser ud til at siden du henviser til telepris.net benytter sig af den database. Og det er da rent faktisk en af de bedre systemer jeg har set til at finde sig et godt og billigt mobilabonnement. 

Håber det besvarede dit spørgsmål

Mvh

Henrik

Hej Pernille,

Data fra den tidligere teleguide har siden den 4. november 2010 været offentliggjort på digitaliser.dk. Private har fra denne dato haft mulighed for at gøre brug af teleguidens data til at etablere private teleguider. Teleguide blev derfor lukket i begyndelsen af 2011, men søgning på bredbåndsinternet blev er bevaret. 

Denne mulighed for søgning på bredbåndsinternet har til hensigt at understøtte bredbåndsmålsætningen om, at alle borgere og virksomheder i hele landet skal have adgang til mindst 100 Mbit/s senest i 2020.

Der er i dag flere teleguider, der giver private mulighed for at foretage prissammenligninger på it- og teleområdet.

Erhvervsstyrelsen har ikke p.t. planer om at genåbne teleguiden. Hvis du har spørgsmål til ovenstående er du velkommen til at kontakte mig. mvh
Jane Ørum
Telegrafinspektør

ERHVERVSSTYRELSEN

Dahlerups Pakhus
Langelinie Allé 17
2100 København Ø
Telefon nr: +45 3529 1000
www.erst.dk

Direkte tlf: +45 3529 1441
Email: japaor@erst.dk

Erhvervsstyrelsen blev etableret den 1. januar 2012.
Vores opgaver blev tidligere varetaget af Erhvervs- og Selskabsstyrelsen, Erhvervs- og Byggestyrelsen og IT- og Telestyrelsen. Vi er en del af Erhvervs- og Vækstministeriet.
Profilbillede

Mobilabonnement priser

Pernille Larsen

Hej Adam

Der er mange sider på internettet der tilbyder løsninger til at finde de billigste mobilabonnementer bla sider som http://telepris.net. Så vidt jeg har forstået havde i en løsning til dette, men det er i stoppet med? De "private" løsninger der nu ligger rundt om på nettet, er det jer der formidler oplysningerne til dem, og er de retvisende? Jeg forsøger at finde det billigste mobilabonnementer men synes det er lidt en jungle at finde rundt i.

Håber du har nogle guldkorn til mig :)

Med venlig hilsen

Pernille

Hej Pernille

Det er helt korrekt, at den daværende Videnskabsminister, Charlotte Sahl Madsen, for nogle år siden besluttede at nedlægge den teleprisguide, som IT- og Telestyrelsen i sin tid stod for, og overlade opgaven med at formidle telepriser til private aktører.

Efter valget i 2011 blev IT- og Telestyrelsen nedlagt og opgaven med at indsamle teleprisoplysninger og stille dem til rådighed for offentligheden blev overført til Erhvervsstyrelsen.

Jeg selv arbejder i Digitaliseringsstyrelsen som står for sitet Digitalisér.dk, men ikke det meste af indholdet, og jeg må derfor henvise dig til Erhvervsstyrelsen (http://erhvervsstyrelsen.dk/adresse_og_aabingstider_erst) for yderligere information, herunder om de overvejer at genoprette en teleprisguide.

Med venlig hilsen

Adam Arndt

Digitaliseringsstyrelsen

Profilbillede

Opdateringer?

Henrik Jensen

Hvor ofte opdateres disse dataer? der står jo "Publiceret: 15.10.2010" men så vidt jeg kan se er de dataer der er skrevet af nyere dato?

Ansvaret for indsamling og offentliggørelse af telepriserne overgik efter valget i 2011 til Erhvervsstyrelsen, og det lader ikke til, at de har opretholdt ordningen med at lægge oplysningerne ud på de ovenstående links - så vidt, jeg kan se, er data sidst opdateret i 2011.

Prøv at kontakte Erhvervsstyrelsen for at høre, hvor de aktuelle data kan hentes.

Hej Adam Arndt

Tak for svaret. Nu er det jo ikke for at være på tværs, men det ville give god mening, hvis i selv undersøgte det, og skrev linket her på siden. Det er jo misvisende nok i forvejen at i har forældet data liggende her på siden.

Jeg har kigget både på er erhvervsstyrelsen.dk samt forbrug.dk og diverse andre sider, uden held.

Mvh

Hej Henrik

Det er en del af konceptet for Datakataloget, at den, der udstiller data, har ansvaret for at holde registreringen i kataloget opdateret.

Jeg ved ikke, hvem du mener med "I", men Digitaliseringsstyrelsen har ingen ressourcer til at vedligeholde registreringerne, ligesom vi ikke har adgang til de nødvendige informationer.

Digitaliseringsstyrelsen stiller kataloget til rådighed for myndigheder og andre som et værktøj, men vi modererer ikke indholdet i det.

Hej Henrik,

De ovennævnte data "Bredbåndsinternet, Bredbåndstelefoni...osv." opdateres dagligt (kørsler hver nat) på baggrund af teleselskabernes indberetninger/opdateringer til teleguiden/abonnementsdatabasen.

Teleselskaberne har mulighed for løbende at opdatere deres abonnementer i databasen, men inden data bliver offentliggjort, kvalitetssikrer vi data. Derudover bliver data et par gange om året gennemgået med henblik på at sikre, at de abonnementer som udbydes også indgår i abonnementsdatabasen.

Som  følge af din henvendelse har jeg tjekket og kan konstatere, at de data der er offentliggjort indeholder de seneste ændringer/opdateringer.

Hvis dit spørgsmål går på "Publiceret: 15.10.2010" øverst på siden, så må det være datoen for sidens oprettelse.

mvh

Jane Ørum
Telegrafinspektør

Erhvervs- og Vækstministeriet

Erhvervsstyrelsen
Dahlerups Pakhus
Langelinie Allé 17
DK-2100 København V

E: japaor@erst.dk
D: +45 35 29 14 41

 

Adam: Tak for info, jeg var ikke klar over, at det ikke var jer der stod for det. Men derimod var jer der havde det fornødne værktøj til at frem vise dataerne.

Jane: Mange tak for det udbydene svar.

Mvh

Henrik

Profilbillede

Hvad betyder de enkelte elementer

Gundars Mēness

Vi arbejder på en sammenligningsside på mobilabonnementer men har brug for at vide, hvad de enkelte elementer betyder som er i XML feedet:

[SubscriptionName]Mtel Talk
[OtherSubscriptionRequiredStructure_AvailableIndicator]
[DescriptionShortText]
[DescriptionLongText]
[NetCode]TDC
[_SubscriptionPrepaidStructure_AvailableIndicator]
[PrepaidOnTimeLimitStructure_AvailableIndicator]
[SubscriptionPrice]
[SMSFeeStructure_Price].
[SMSFeeStructure_IncludedPerMonthQuantity]
[_MMSSupportedStructure_AvailableIndicator]
[MMSSupportedStructure_Price].
[MMSSupportedStructure_IncludedPerMonthQuantity]
[_DataSupportedStructure_AvailableIndicator]
[DataSupportedStructure_DataPerMBPrice]
[DataSupportedStructure_IncludedPerMonthQuantity]
[DataSubscriptionExtraPrice]
[DataPerMBPrice]
[VideoCallStructure_AvailableIndicator]
[VideoCallStructure_Price]
[CallChargeWithAnswerPrice].
[CallChargeWithoutAnswerPrice].
*[CallChargeCollectedForZeroMinutesIndicator]
[MinutesIncludedStructure_AvailableIndicator]
[MinutesIncludedStructure_GeneralQuantity]
[MinutesIncludedStructure_PeriodMeasurementCode]
[CallChargeCollectedForIncludedMinutesIndicator]
[MoneyIncludedPerMonthStructure_AvailableIndicator]
[MoneyIncludedPerMonthStructure_Price]
[_MinimumConsumptionStructure_AvailableIndicator]
[MinimumConsumptionStructure_Price]
[MinChargeDifferentFromMinConsumptionStructure]
[MinChargeDifferentFromMinConsumptionStructure_AvailableIndicator]
[MinChargeDifferentFromMinConsumptionStructure_Price]
[RateMeasurementStructure_GeneralQuantity]
[CustomerSupportStructure_CustomerSupportCode]Fastnet
[RateInformationTelephoneNumberStructure]
[PaymentByGiroStructure_AvailableIndicator]
[PaymentByGiroStructure_Price]
[_PrepaymentByInternetStructure_AvailableIndicator]
[PrepaymentByInternetStructure_Price]
[PrepaymentByCallingCardStructure_AvailableIndicator]
[PrepaymentByCallingCardStructure_Price]
[PrepaymentByCellPhoneStructure_AvailableIndicator]
[PrepaymentByCellPhoneStructure_Price]
[PeriodOfCommitmentStructure_AvailableIndicator]
[PeriodOfCommitmentStructure_MonthsQuantity]
[RoamingSupportedStructure_AvailableIndicator]
[RoamingSupportedStructure_Price]
[_DivertedCallToAnswerMachineFeeStructure_AvailableIndicator]
[_NumberPortabilityCellStructure_AvailableIndicator]
[NumberPortabilityCellStructure_Price]
[AnswerMachineFeeStructure_AvailableIndicator]
[AnswerMachineFeeStructure_Price]
[DivertedCallFeeStructure_AvailableIndicator]
[DivertedCallFeeStructure_Price]
[ShowNumberFeeStructure_AvailableIndicator]
[ShowNumberFeeStructure_Price]
[CallWaitingFeeStructure_AvailableIndicator]
[CallWaitingFeeStructure_Price]
[BalanceCheckFeeStructure_AvailableIndicator]
[BalanceCheckFeeStructure_Price]

Desværre er der mig bekendt ikke nogen samlet dokumentation af felterne til rådighed, men felterne er beskrevet i metadatafilerne til de enkelte skemaer for hvert felt.

Den letteste måde at finde metadatafilen direkte, er at tilføje ".meta.xml" til skemaets sti på Digitaliser.dk.

For eksempel ligger skemat for feltet "NetCode" i filen http://digitaliser.dk/resource/574003/artefact/NetCode.xsd, så stien til metadata-filen bliver http://digitaliser.dk/resource/574003/artefact/NetCode.xsd.meta.xml.

Hvis du har brug for oplysninger udover, hvad du kan finde i gruppen om Teleguiden (http://digitaliser.dk/group/551695), må du kontakte Erhvervsstyrelsen som har ressortansvar for teleområdet.

Profilbillede

Kan ikke få forbindelse

Ken Madsen

Jeg kan ikke få forbindelse til serveren, er disse datakilder ikke længere tilgængelige?

Kære Ken,

 

Ovennstående datakilder er fortsat tilgængelige, har ikke nogen problemer selv med at tilgå dem. Skal ikke kunne sige, om serveren har været nede i lørdags. Vil du give det endnu et nyt, hvis det fortsat volder problemer, så vend tilbage.

mvh

Jane Ørum

Erhvervsstyrelsen

35466389

 

Profilbillede

Mobiltelefoni - TaxationPricePeriod, Interval

Ralph Rezende Larsen

Hvorfor står der i mange tilfælde 2 Interval tags med det samme indhold?

Se forklaring ved det forgående spørgsmål.

TaxationPricePeriod og interval beskriver vist minutpriser ved telefoni.

Hvad bruger jeg callto, callfrom og net til?

Hvad er der af værdi muligheder specielt for net?

Jeg savner meget en forklaring

 

Det er korrekt, at TaxationPricePeriod og interval beskriver  minutpriser ved telefoni.

Callfrom og Callto går på tidspunkterne. F.eks. hvis der er særlige takster i tidsrummet kl. 08.00 til 19.30, så vil det fremgår under disse betegnelser.

Net henviser til når opkaldet terminerer i mobilnettet. Der kan minuttakststrukturen være: enhedspris, eget/andres og netselskaber. Eget/andres benyttes når prisen er en  hvis opkaldet terminerer i selskabets eget net (eller til andre kunder der har abonnement ved selskabet) og en anden, når opkaldet terminerer i et andet net. Netselskaber = TDC, Telia, Teleno og 3 og benyttes når taksten diffentieres efter hvilket af disse net kaldet terminerer i. 

Profilbillede

Mangler at beskrive alle lande for udlandstelefoni

Ralph Rezende Larsen

Jeg kan kun se en del af de lande som for eksempel OnFone udbyder. De udbyder 70 lande og der er kun beskrevet ca. 20 lande de fleste indenfor europa. Hvorfor er ikke alle lande beskrevet?

Disse offentliggjorte data stammer fra IT- og Telestyrelsen teleguide, hvor teleselskaberne indberetter deres abonnementsoplysninger. For udlandstelefoni har selskaberne kun skulle indberette for 20 udvalgte lande, og det er de lande du finder i oversigten.

Profilbillede

Info til mobiltelefoni

Ralph Rezende Larsen

Jeg savner meget en forklarende tekst mobiltelefoni data, hvor kan jeg finde det?

Der er ikke yderligere forklaring end den ledetekst, der står foran teleselskabets indberettede oplysninger.

De fleste data i bredbåndsinternetfilen er over 9 måneder gamle, og enkelte er tilbage fra 2008!

Søgeresultaterne - også på jeres egen hjemmeside - giver et lidet informativt resultat, da hverken produkter, priser eller oplysninger i øvrigt på nogen måder er aktuelle.

Var det ikke bedre, om I erkendte, at det er en opgave, I ikke magter?

Det tids tag du henviser til er ikke hvor gamle abonnementerne er. Den dato henviser til hvornår abonnementet første gang blev oprettet.

For at gøre det så nemt som muligt for teleselskaberne at indberette data til os så har de mulighed for at opdatere eksisterende abonnementer, eller benytte eksisterende abonnementer som klade for nye abonnementer. Her skal de dog huske at ændre på den dato manuelt ellers forbliver den, den samme som da det første abonnement blev oprettet.

XML data filerne bliver opdateret hver dag og dataindholdet bliver jævnligt opdateret at teleselskaberne selv.

Datoen du henviser til lader ikke at være et problem alle de sites som anvender feedet har bestemt ikke "gamle" dataer, de ser alle ud til at være fuld opdateret tjek selv.

www.mobilindeks.dk

http://telepristjek.dk/

Looks fine to me.

Profilbillede

Kan ikke downloade filerne

Tommy Hansen

Er der et problem?

Ja, der var et problem, men det skulle være løst nu.