Kære alle
Release 35 af borger.dk blev gennemført i går som planlagt og redaktørmiljøet er igen åbent.
I forbindelse med releasen er følgende blevet implementeret på borger.dk.
Release af borger.dk:
Mit Overblik – Søgning, filtrering og sortering på ’Beviser’, ’Aftaler og frister’ og ’Serviceydelser og hjælpemidler’
Behovet for at kunne søge, filtrere og sortere i lange lister stiger i takt med, at flere myndigheder kobles på Mit Overblik. Som det er i dag, håndteres lange lister på Mit Overblik kun ved en ’Hent flere’-knap. Det hjælper ikke brugeren med at frafiltrere det uvæsentlige. Samtidig peger både evalueringen af Mit Overblik fra 2022 og tilbagemeldinger fra kommunerne på, at brugere efterlyser bedre muligheder for at kunne søge, filtrere og sortere i lange lister fx under ’Serviceydelser og hjælpemidler’. Derfor er der nu udviklet en søgnings-, filtrerings-, og sorteringsfunktion til Mit Overblik. Den skal give borgeren mulighed for hurtigere og nemmere at finde frem til det relevante ved enten at søge på noget konkret eller frafiltrere det uvæsentlige og dermed bevare overblikket i situationer, hvor borgeren får vist meget indhold. Funktionaliteten udvikles i første omgang til ’Beviser’, ’Aftaler og frister’ og ’Serviceydelser og hjælpemidler’, hvor behovet vurderes størst. Funktionaliteten vil senere kunne udvikles til implementering på øvrige områder på Mit Overblik.
Mit Overblik – Visning og fremhævning af frister, der er overskredet
Det bliver nu muligt for borgere at se overskredne frister i forbindelse med et beskæftigelsesforløb i kommunen. Det kunne fx være i tilfælde, hvor borgeren ikke har booket tid til en jobsamtale i kommunen og derfor bliver gjort opmærksom på, at vedkommende har overskredet tidsfristen og skal booke en tid til samtale hurtigst muligt. Målgruppen er borgere, der er i et beskæftigelsesforløb i kommunen. Derudover er det muligt at se historiske aftaler med jobcenteret i kommunen.
Borger.dk – Designoptimeringer på indholdssideskabelonen
Indholdssiderne på borger.dk får et mere strømlinet og ensartet udtryk på tværs af pc og mobil. Det er særligt på pc, at man vil lægge mærke til designoptimeringen, fordi den grønne boks, der hidtil både har indeholdt manchettekst, billede og kommunevælger, nu er taget væk. Det betyder, at man på pc hurtigere kommer til informationerne på siden – og derved også hurtigere kan komme i mål med sit ærinde på borger.dk. Manchetteksten kommer til at stå direkte under titlen på siden, og kommunevælgeren under manchetteksten. Var der tidligere linket til en selvbetjening i den grønne boks, vil den selvbetjening nu ligge som en knap. I flere brugertest har det vist sig, at det ikke var helt let for borgerne at finde frem til informationerne på pc, fordi den grønne boks fyldte for meget. På mobil vil man ikke opleve den store ændring.
Borger.dk – Redaktionel forbedring – Knap til indsættelse af link til videoer på indholdssider
Indsættelsen af videofilm på borger.dk er nu gjort væsentligt mere brugervenlig for redaktører. Af cookiehensyn indlejres videoer ikke direkte i borger.dk’s indhold, i stedet indsættes thumbnails, der linker til videoerne eksternt. Funktionaliteten til indsættelse af videolinks er nu forbedret, så redaktører nemt kan angive link, webtilgængelighedstekst og previewbillede, mens det sikres, at den genererede HTML er optimeret for webtilgængelighed – altså fx til oplæsning af skærmlæsere.
Borger.dk – Diverse webtilgængelighedsforbedringer
Der er implementeret en række optimeringer af webtilgængeligheden på borger.dk:
Skærmlæseroplevelsen i søgefeltet på borger.dk er optimeret, så oplæsningen er mere logisk.
Der er introduceret en ny global fokusfarve, som øger farvekontrasten og dermed webtilgængeligheden.
I headeren på borger.dk er de såkaldte “Skiplinks” opdateret, så de i højere grad følger konventionen for den slags funktionalitet.
*** Venlig hilsen Borger.dk