Kære alle
Supplerende til nyheden af 29. august 2023 vedr. en utilsigtet ændring af tilmeldingsstatus for borgere og virksomheder kan Digitaliseringsstyrelsen oplyse, at
- Fejlen er opstået med et release onsdag den 23. august 2023.
- Fejlen har bevirket, at tilmeldingsstatus til Digital Post for en gruppe borgere og virksomheder er ændret, så de fremstod som afmeldt Digital Post.
- Som afsender vil man have oplevet de berørte som fritaget for Digital Post, selvom de ikke reelt er fritaget, og dermed var det ikke muligt at sende Digital Post til dem.
- En undergruppe har desuden ved en fejl modtaget et fysisk velkomstbrev fra Digital Post, som om de er blevet tilmeldt Digital Post for første gang.
- Fejlen er rettet den 29. august 2023, og vi forventer at de berørte borgere og virksomheder i løbet af i går (30. august) igen er tilmeldt Digital Post fra offentlige myndigheder. Vi er dog fortsat ved at verificere dette, og giver en opdateret status, når verificeringen er fuldført.
- De berørte borgere og virksomheder modtager snarest et orienteringsbrev fra Digitaliseringsstyrelsen via Digital Post.
- I brevet gøres berørte borgere og virksomheder opmærksomme på, at de skal tjekke deres fysiske postkasse for eventuelle breve fra offentlige myndigheder.
- Digitaliseringsstyrelsen sender derudover orienteringsbreve til de berørte myndigheder med informationer, der vedrører pågældende myndigheders egne forsendelser.
Vi er derudover blevet opmærksomme på en yderligere fejl, der opstod i forbindelse med releasen onsdag d. 23/9. Denne fejl har medført, at en gruppe borgere bosiddende i Grønland ved en fejl er blevet tilmeldt den danske Digital Post-løsning. Dermed kan offentlige afsendere sende Digital Post til disse borgere. Vi arbejder på at få afmeldt denne gruppe igen, og orienterer hurtigst muligt de myndigheder, der måtte have sendt Digital Post til berørte borgere.
Med venlig hilsen
Digital Post