Følgende implementeres ved releasen.
Web/app – Tilføjet ny adgangstype - Læse- og skriveadgang
- Med R7 tilføjes en ny adgangstype læse og skriveadgang. Med en læse- og skriveadgang vil en adgangshaver udover at kunne læse borgers post også kunne skrive på vegne af borger, samt administrere borgers kontaktoplysninger. Læse- og skriveadgang er et supplement til den nuværende adgangstype læseadgang og fungerer på samme måde i forhold til oprettelse og tildeling af adgang. Læseadgang består uændret.
Web/app – Læse- og skriveadgang - Oplysningspligt
- Når en adgangshaver skriver på vegne af en borger sendes adgangshavers navn og CPR-nummer og/eller CVR-nummer med i metadata til myndigheden. Myndigheden har derfor pligt til at informere adgangshaver om behandling af personoplysninger. For at hjælpe med dette har vi med R7 tilføjet et nyt modal indeholdende en oplysningstekst samt et link til den myndigheds privatlivspolitik, som adgangshaver er ved at skrive til. Modalet vises, når adgangshaver har klikket på ”Send”. Adgangshaver skal klikke på ”OK, send besked” for, at beskeden sendes endeligt.
Web – Adgangshaver kan skrive på vegne af en anden til myndigheders ”skjulte” kontaktpunkter
- Med R7 bliver det muligt for adgangshaver at skrive på vegne af en anden til en myndigheds ”skjulte” kontaktpunker. Et ”skjult” kontaktpunkt kan ikke fremsøges via kontaktstrukturen, men kan kun tilgås fx via link på myndigheders hjemmesider eller i breve. Når adgangshaver klikker på linket med det ”skjulte” kontaktpunkt vil adgangshaver få mulighed for at vælge, at den Digital Post besked, der åbner op, med udfyldt kontaktpunkt, skal skrives på vegne af en anden.
Web – Optimeret flow mellem app og web ved bekræft kontaktoplysninger
- Når en bruger i appen bliver bedt om at bekræfte kontaktoplysninger og vælger at redigere oplysninger, vil brugeren blive ført over i webklienten på borger.dk. Her vil brugeren igen blive præsenteret for modalet med ”bekræft dine oplysninger”. Med R7 er modalet skjult, så brugeren ikke får vist det to gange i træk.
App – Mulighed for at kunne videresende beskeder til myndigheder
- Med R7 bliver det muligt at kunne videresende Digital Post beskeder til myndigheder fra Digital Post-appen. Hidtil har man fra appen kun kunne videresende beskeder til Digital Post-modtagere og e-mailadresser. Fremad vil appen således tilbyde de samme muligheder for videresend som webklienten.
Web – Nyt design for visning af frister og kalenderdatoer
- Med R7 er visning af frister og kalenderindkaldelser ændret, så de fremstår mere synlige i brugergrænsefladen. Tidligere kunne man i webklienten ikke se frister for kalenderindkaldelser direkte i brevvisningen. Dette bliver nu tilføjet. Derudover er designet ændret, så datoer fremstår mere tydelige og ensartet.
Diverse design- og tilgængelighedsforbedringer
- Web: Redesign af ”Vedhæft filer” knappen, så den bedre understøtter navigation med skærmlæser.
- Web: Redesign af kontaktkort til valg af myndighed, så det kan vælges med skærmlæser på iOS, når der skrives ny besked.
- Web: Ny position for knappen ”Se og redigér” i tabeloversigterne ”Din adgang til andres post” og ”Adgang til din post” så den står på linje med de andre emner i tabellen.
- Web: Opdatering af validering på antal karakterer i felterne ”Modtager”, ”kategori” og ”Emne” ved ”Skriv ny besked”, så borger ikke kan komme til at skrive selve beskeden i disse felter.
- Web: Felterne ”Modtager”, ”Kategori” og ”Emne” under ”Skriv ny besked” er tilpasset, så de nu har samme størrelse svarende til den maksimale længde for inputfelterne.
- Web: Standardisering og tilpasning af alle SVG-ikoner så de følger samme størrelse og afstande på tværs af visningsklienten
***
Der forventes ikke nedetid på Digital Post i forbindelse med releasen, og brugerne kan derfor tilgå og bruge Digital Post på borger.dk og Digital Post-appen. Brugerne skal opdatere deres app efter releasen for at få de nye ændringer med.
***
Med venlig hilsen
Digital Post