Administrativ Adgang udvidet med link til privatlivspolitik

Publiceret 17-10-2024

Den 9. oktober klokken 16:00 blev Administrativ Adgang udvidet med muligheden for at linke til privatlivspolitik, som visningsklienterne kan udstille. 

Baggrund

Når en adgangshaver sender et brev til en myndighed på vegne af borgeren ved hjælp af Læse- og skriveadgang, har myndigheden pligt til at informere adgangshaver om, hvordan dennes data behandles. Inden lancering af Læse- og skriveadgang den 6. november 2024 har myndighederne derfor en opgave i forbindelse med at informere adgangshaver. For at opfylde oplysningspligten over for adgangshaver skal en myndighed derfor uploade et link til sin privatlivspolitik i Administrativ Adgang. I visningsklienterne kan adgangshaver herefter se linket i vinduet med information om myndighedens behandling af personoplysninger.

Hvordan uploader myndigheden et link til sin privatlivspolitik?

Myndighedens 'systemadministrator' eller 'kontaktstrukturadministrator' kan uploade linket via Administrativ Adgang. Herfra tilgås den nye side ”Myndighedsinformation”. Klik på ”Angiv link til privatlivspolitik”.

 

På denne side uploades et link til myndighedens egen hjemmeside, hvor behandling af personoplysninger er beskrevet i privatlivspolitikken. Hvis myndigheden ikke har været i Administrativ Adgang og uploade link til deres egen side om behandling af persondata (privatlivspolitik), så vil meddelelsen blive sendt uden at adgangshaver blive orienteret om, at der sker en behandling af deres persondata.

Hvis ovenstående skulle give anledning til spørgsmål, er I velkommen til at skrive til os på digitalpost@digst.dk.

Med venlig hilsen
Digital Post