Kære myndigheder
Den 6. november 2024 indfører Digitaliseringsstyrelsen Læse- og skriveadgang i Digital Post. Læseadgang eksisterer allerede i dag, så den nye funktionalitet er skriveadgangen, som er et tilbud til borgere, der har behov for en løsning hvorfra familiemedlemmer, nære relationer og lignende kan hjælpe med Digital Post. Med Læse- og skriveadgang kan en borger give en anden person adgang til at læse, skrive og sende Digital Post på sine vegne.
Digitaliseringsstyrelsen har udarbejdet Vejledning til myndigheder om læse- og skriveadgang, og inviterer hermed alle interesserede myndigheder til et webinar den 2. oktober 2024 kl. 9:30 - 12:30, hvor der er mulighed for at stille spørgsmål og få svar på spørgsmål til funktionaliteten.
Agenda
Kl. 9:30-10:45, Del 1.
- Introduktion til Læse- og skriveadgang
- Fuldmagt
- Oplysningspligt
- Myndigheders opgave i Administrativ Adgang
Pause
Kl. 11:00-12:30, Del 2.
- Kort opsamling på del 1
- Gennemgang af vejledning i Digital Post sagsbehandling, for Borgerservicemedarbejdere og andre interesserede
- Plan for kommunikation til borgere
Deltagere
Målgruppen for webinaret er myndigheders sagsbehandlere, borgerservicemedarbejdere, systemadministratorer, kontaktstrukturadministratorer, og andre myndighedspersoner, som vil vide mere om Læse- og skriveadgang. Se næste side for mere information om de primære målgrupper for hhv. del 1 og 2.
Du kan tilmelde dig webinaret her, senest den dato 30 september.
Webinarets indhold
Introduktion til Læse- og skriveadgang
Webinaret indledes med en introduktion til Læse- og skriveadgang, hvor alle trin gennemgås fra anmodning og oprettelse af Læse- og skriveadgang, til hvordan man skriver en meddelelse, og hvordan det ser ud for myndighederne, der modtager en besked skrevet på vegne af en anden.
Fuldmagt
Dernæst vil der være fokus på fuldmagter, og hvornår myndigheder bør sikre sig dokumentation for, at adgangshaver har den rette fuldmagt til det sagsområde, som adgangshaver henvender sig om.
Oplysningspligt
Endelig kommer vi omkring myndigheders oplysningspligt. Når en adgangshaver sender et brev til en myndighed på vegne af borgeren ved hjælp af en Læse- og skriveadgang, så har myndigheden pligt til at informere adgangshaver om, hvordan dennes data behandles.
Myndigheders opgave i Administrativ Adgang
For at opfylde oplysningspligten over for adgangshaver, skal en myndighed uploade et link til sin privatlivspolitik i Administrativ Adgang. I visningsklienterne (borger.dk, Digital Post-appen, Mit.dk, og e-boks) kan adgangshaver herefter se linket i vinduet med information om myndighedens behandling af personoplysninger. Myndigheder får demonstreret, hvordan systemadministratorer og kontaktstrukturadministratorer via Administrativ Adgang fra den 9. oktober 2024, kan uploade et link til deres egne hjemmesider, hvor adgangshaver kan læse om behandling af persondata.
Vejledning i Digital Post sagsbehandling
Efter en kort pause fokuserer den anden halvdel af webinaret på vejledningen i Digital Post sagsbehandling, og de tilhørende blanketter. Det er primært målrettet borgerservicemedarbejdere, som kan stille spørgsmål og få svar inden for de opgaver, der er relateret til deres arbejde, fx hvilke blanketter der skal bruges i forbindelse med tildelingen af en Læse- og skriveadgang.
KL vil deltage i webinaret og vil hjælpe med at besvare eventuelle spørgsmål.
Spørgsmål og svar vil senere blive indsamlet og anvendt i en FAQ, der offentliggøres på digitaliser.dk.
Webinaret vil blive optaget og udsendt til tilmeldte deltagere.
Med venlig hilsen
Kontor for Digital Post