Vejledning til myndigheder ved driftsnedbrud hos en visningsklient

Publiceret 11-02-2025

I situationer, hvor der opstår tvivl om modtagelsen af et brev, som er sendt af en myndighed til en borger eller en virksomhed, kan myndigheden have behov for flere oplysninger fra Digital Post. Derfor har Digital Post lavet nedenstående vejledning til myndigheder.

I de fleste sager er det tilstrækkeligt, at myndigheden selv indhenter dokumentation fra hændelsesloggen for at påvise, at brevet er modtaget i Digital Post-løsningen, og hvornår brevet er blevet tilgængeligt for modtager fx i en visningsklient (Vejledning til Administrativ Adgang).

I enkelte tilfælde er der et udvidet behov for, at myndigheden også skal påvise, at driftssituationen var stabil på en specifik visningsklient i et specifikt tidspunkt (Digital Post på borger.dk, virk, Mit.dk og e-Boks.dk). Myndigheden kan dermed anvende denne information i sager om tvister for at påvise, at en borger eller virksomhed har haft adgang til brevet på den visningsklient, som borger eller virksomhed normalt anvender.

Oplysninger om driftsnedbrud hos visningsklienter

I de tilfælde, hvor myndigheden har et udvidet behov for oplysninger om tidligere driftsnedbrud, kan myndigheden rette henvendelse til Digital Post. Digital Post vil på vegne af myndigheden indhente oplysninger fra de kommercielle og offentlige visningsklienter.

Visningsklienten, e-Boks.dk, udstiller også driftsstatus cirka tre måneder tilbage på statussiden status.e-boks.com.

Kontakt

Hvis I som myndighed har behov for hjælp til ovenstående, kan I skrive til digitalpost@digst.dk med oplysninger om tidspunkt og hvilken visningsklient, som I ønsker oplysninger om.