Den 6. november 2024 lancerede Kontor for Digital Post i Digitaliseringsstyrelsen funktionen Læse- og skriveadgang til Digital Post. Denne funktion gør det muligt for en borger at få hjælp til sin Digital Post, ved at en udpeget hjælper kan læse og skrive Digital Post på borgerens vegne.
Når en hjælper skriver til en myndighed på vegne af en borger, modtager myndigheden både hjælperens navn og CPR-nummer. Derfor er det nødvendigt at informere hjælperen om, hvordan personoplysninger behandles – i overensstemmelse med databeskyttelsesforordningen.
For at sikre overholdelse af reglerne skal der udføres tre enkle trin i Administrativ Adgang. Dette skal gøres af organisationens systemadministrator eller kontaktstrukturadministrator.
Vedhæftet findes en kort vejledning i PDF-format, der beskriver fremgangsmåden. Det anbefales, at informationen og vejledningen videreformidles til den relevante person i organisationen.
Spørgsmål kan rettes ved at kontakte digitalpost@digst.dk
På forhånd tak for hjælpen.
Med venlig hilsen
Kontor for Digital Post
Digitaliseringsstyrelsen
BilagVejledningtilMyndigheder.Oplysningspligt.pdf