Vejledning til myndigheder om Læse- og skriveadgang i Digital Post

13-09-2024

Med baggrund i den politiske aftale om indsatser for digital inklusion fra juni 2023 og Den Fællesoffentlige Digitaliseringsstrategi 2022-25 har Digitaliseringsstyrelsen i 2024 indført læse- og skriveadgang i Digital Post-løsningen.

Læse- og skriveadgang er et tilbud til borgere, der har behov for hjælp til Digital Post fra familiemedlemmer, nære relationer, værger og lignende.

Med læse- og skriveadgang kan en borger give en anden person adgang til at læse, skrive og sende Digital Post på sine vegne.

Kommunikationen foregår i borgerens Digital Post, og dermed understøtter læse- og skriveadgang en transparent anvendelse af Digital Post, der sikrer borgeren indsigt i sin egen sag.

Vejledning til Læse- og skriveadgang er nu tilgængelig i version 1.0.
Vejledningen vil løbende blive opdateret.

Senest opdateret: 13-09-2024, v1.0