Loading…
Tilbage

Profilbillede

Advisering ved store mails i virk.dk

Hanne Milwertz

Onsdag den 9.9.15 fik vi på myndighedsnetværk for Digital post oplyst, at vi får en adviseringsmail fra E-Boks, når der tilgår digital post i Virk.dk, som rummer store filer over 10 MB, så vi ikke mister nogle digital post, selvom de rummer store filer, der ikke kan videresendes via smime. Altså en advisering, som får os til at søge den manuelt på Virk.dk

Det har jeg idag lavet et forsøg på ved at sende en digital post over 10 MB til vores eget CVR i Gribskov, og den kom til Virk.dk.

Adviseringen, der kommer fra E-boks til vores postkasse i kommunen, ligner fuldstændig de andre adviseringer - nemlig bare at vi har fået ny post.

Når adviseringsmailens overskrift ikke melder noget særligt om en stor fil, så bliver vi stadig nødt til at tjekke alle poster på Virk.dk, for at se om nogle rummer store filer, der ikke er videresendt.

Kan der laves en særlig adviseringsmail på de digital post, der rummer filer, der overstiger 10 MB? Ellers er vi dårligt stillet.

Hej Hanne

Jeg har tidligere spurgt DIGST om noget lignende, men ikke fået noget svar.

Sagen er jo, at virksomheder, der videresender til sikker e-mail typisk har slået deres adviseringsmails fra (det har vi fx), da det jo ikke giver mening at blive begravet i adviseringsmails, når hele ideen er, at det skulle køre automatisk.

Jeg havde derfor en forventning om, at man får en (sikker) mail til den sikre e-mail-adresse, man har angivet til videresendelse, for det er jo her den manuelle behandling sker. Sagt med andre ord ville jeg forvente, at videresendelsen skete som normal - blot strippet for de store filer tilføjet en særlig besked.

Men det du skriver, tyder på noget andet. I har ikke fået en særlig besked i den sikre e-mail-postkasse, som I (formodentlig) videresender til?

Mvh

Jesper Overgaard, Hedensted Kommune

Hej Hanne og Jesper

Jeg er i gang med at skrive om dette til digitaliseringsstyrelsen - for det er jo netop meldt ud at der skal komme en særskilt advisering vedr. store filer

Mvh

Andreas

Hej Jesper og Andreas

Jesper, det er korrekt, at vi ikke får en særlig besked end den normale.

Andreas, spændt på digitaliseringsstyrelsens svar på jeres henvendelse, da de på netværksmødet oplyste, at vi skulle få en særlig besked. Glæder mig til at læse svaret, når du får det.

Hilsen Hanne

Gribskov kommune

Jeg vil vente med spænning på svaret, for det er vist et problem i mange kommuner.

Har i overvejet hvad i gør den anden vej, altså mod virksomheder? Sender I bare store mails og så lader det være op til virksomheden om de fanger dem?

/Flemming - Sorø

Fik svar fra DIGST i går.

De giver følgende svar:

Jeg har fuldt med på digitaliser.dk, og der er tale om en fejl i løsningen.

Jeg kan forstå på Hanne at Gribskov både har automatisk videresendelse og advisering på deres virk.postkasse, og fejlen ligger i at de kun modtager advisering om at der er kommet ny post til cvr.

Den særskilte advisering til store filer, som du referer til, er rent teknisk en videresendelse af det modtagede (store) materiale i en strippet version, hvor der bliver indsat en tekst, som fortæller, at myndigheden har modtaget en stor fil og denne er tilgængelig på virk.dk.

Der er endnu ikke blevet testet tilstrækkeligt ved e-Boks til at vi kan sige om der er tale om en generel fejl eller individuel. 

Hvis det viser sig at være en global fejl, så vil den komme på listen på admin.portalen

Jeg har indrapporteret fejlen til e-Boks, og afventer svar.   

Kan andre prøve at lave samme test som Hanne?

Jeg har ikke mulighed for det da vi kun har et system tilkoblet som anvender S/MIME snitfladen

Mvh

Andreas

Hej Flemming

Det med store beskeder og virksomhederne blev bragt op på det seneste møde i myndighedsnetværket, for det er selvfølgelig vigtigt, at virksomhederne bliver informerede og at vejledningerne på virk.dk er opdaterede. Det var der bred enighed om er vigtigt, så her går jeg ud fra, at der kommer til at ske noget.

Og så er det naturligvis en forudsætning, at det rent teknisk fungerer med videresendelse og advisering til virksomhederne.

Mvh

Kære alle

Jeg vil lige dele et svar, jeg har fået fra DIGST omkring store filer og automatisk videresendelse fra virk.dk postkassen.

De skriver flg: (min fremhævelse)

"Hvis man har opsat automatisk videresendelse på ens virk.postkasse, så vil man ikke modtage en advisering, hvis man har fravalgt muligheden. Det man derimod vil modtage er en videresendelse af det oprindelige materiale, hvor alt indhold og eventuelle vedhæftninger er strippet. Efterfølgende vil der blive der tilføjet en generisk tekst i materialet, som fortæller, at man har modtaget en stor fil, som kan tilgås via virk.dk."

Så ifølge dette burde der ikke være nogen ko på isen.

I.f.t. spørgsmålet om information til virksomhederne, som Flemming rejser, så fortæller DIGST, at de er ved at færdiggøre et skriv om store filer, som snarest ryger afsted til Erhvervsstyrelsen.

Mvh