4.1. Opret modtager
En modtager er en virksomhed eller myndighed, som har registret sig i Nemhandelsregistret.
Hvis din myndighed eller virksomhed ønsker at registrere sig i Nemhandelsregistret, skal du oprette en modtager på dennes vegne.
Udfyld skema for ’OPRET/REDIGER MODTAGER’
- Vælg hvilken identifikationstype, modtageren skal have. Du vælger fra drop down menu (GLN/EAN, DK:CVR, DK:SE, P-nr, IBAN eller DUNS), og indtaster herefter identifikationen.
BEMÆRK: Identifikationen må kun bestå af tal og kan ikke indeholde bogstaver. Derfor må du ikke skrive landekoder som f.eks. 'DK' i identifikationen. Identifikationen skal være unik.
- Indtast navn på modtager/enhed. Dette felt er obligatorisk.
- Indtast modtagerens CVR-nummer. Dette felt er obligatorisk.
- Det er muligt at tilknytte modtageren til en gruppe (valgfrit). Gruppering af modtagere kan være en fordel, hvis du administrerer mange modtagere.
- Vælg herefter ’Service(s)’, hvorunder du i listen knytter modtager til en given service (med underligende profilpakke).
- Under ’Foretag tidsafgrænsning’ er det muligt at styre, hvornår den enkelte service skal være aktiv fra og/eller til.
- Klik på ’Tilføj periode’, hvis du har behov for at tilføje en anden service i en anden tidsperiode.
- Når du har udfyldt felterne, gemmer du modtageren ved at klikke på ’Gem’
Bemærk: Man ikke bruge færøiske organisationsnumre som modtagerID. Det betyder hvis din modtagerID har typen DK:CVR (iso: 0184) så skal modtagerID være et gyldigt CVR.
- For færøske modtagere, som har seks-cifrede CVR-numre, skal CVR-identifikationen indtastes med 'FO' efterfulgt af de seks cifre, fx 'FO123456'.
- Man kan godt have et færøisk organisationsnummer som unitcvr, dvs. ejer af registreringen kan godt være et sådant nummer, her præfixer man det 6-cifrede org-nummer med FO.
- Hvis man ikke har et CVR til anvendelse som modtagerID må man have fat i et GLN nummer.
Herefter vises en kvittering på oprettelsen. Du har herfra mulighed for at komme tilbage til forsiden.
Opmærksomhedspunkt - SML'en opdateres asynkront
Har man benyttet ”tidsafgrænsning” (pk. 6) skal man være opmærksom på, at registrering af modtageendepunkter i SML'en sker asynkront og der kan gå op til 24 timer efter det valgte aktiveringstidspunkt, før registreringen kan benyttes – også selv om det er muligt at fremsøge registreringen i Nemhandelsregistreret.
Forsinkelsen mellem aktiveringstidspunkt og hvornår registreringen rent faktisk er produktionsklar skyldes, at opslagsregistreret (SML’en) kun opdateres kl. 5.30 hver morgen.
4.2. Tilføj PEPPOL modtagerservice parallelt til en Nemhandel-service
Det er også under ’Foretag tidsafgrænsning’, at en PEPPOL Modtagerservice kan kobles parallelt til en Nemhandel Service.
- Klik på ’Foretag tidsafgrænsning’ og derefter på ’Tilføj periode’ ved tilkoblingen af en PEPPOL Modtagerservice.
Det er ikke nødvendigt at udfylde et fra: datointerval og et til: datointerval.
Når du har udfyldt felterne, gemmer du modtageren ved at klikke på ’Gem’.
Opmærksomhedspunkt - SML'en opdateres asynkront
Har man benyttet ”tidsafgrænsning” (pk. 6) skal man være opmærksom på, at registrering af modtageendepunkter i SML'en sker asynkront og der kan gå op til 24 timer efter det valgte aktiveringstidspunkt, før registreringen kan benyttes – også selv om det er muligt at fremsøge registreringen i Nemhandelsregistreret.
Forsinkelsen mellem aktiveringstidspunkt og hvornår registreringen rent faktisk er produktionsklar skyldes, at opslagsregistreret (SML’en) kun opdateres kl. 5.30 hver morgen.
4.3. Redigér modtager
Når du har oprettet en eller flere modtagere har du mulighed for at redigere disse.
Klik på ’Rediger’ ud for den enkelte modtager for at få mulighed for at redigere denne.
Herefter kan du foretage de ønskede ændringer. Klik på 'Gem', når du har foretaget ændringer.
BEMÆRK:
Du kan se dine registreringer med det samme, på Nemhandelsregistrets opslagsside.