Loading…
Tilbage

Fejl på s/mime-afsendelse


09-05-2016 10:50:15

Kære alle

Der er konsekvent fejl ved forsendelse via SMIME i produktion, afsendere vil få en Intern server fejl.

Vi kommunikerer ud, når fejlen er løst.

Med venlig hilsen

 

Frederik Vitkov

Fuldmægtig

Center for Systemforvaltning og Sikkerhed

 

E       frevi@digst.dk

M     41782172

 

Husker du at tjekke din digitale post fra det offentlige?

Gå på borger.dk eller e-boks.dk

 

Profilbillede

Fejlen er rettet

Frederik Vitkov

Kære alle

e-Boks melder, at fejlen er rettet.

Med venlig hilsen

Frederik Vitkov

Fuldmægtig

Center for Systemforvaltning og Sikkerhed

 

E       frevi@digst.dk

M     41782172

 

Husker du at tjekke din digitale post fra det offentlige?

Gå på borger.dk eller e-boks.dk

 

Kære alle

Vi har fået en del henvendelser omkring impact af denne fejl. Det vil jeg hermed prøve at konkretisere.

Fejlen har stået på fra onsdag d. 4 maj til i dag omkring kl 10.30 - 11, og har medført, at de virksomheder, der har opsat videresendelse via s/mime ikke har modtaget post i egne fagsystemer i den berørte periode. Posten er kommet frem til virksomhedspostkassen, og vil fremstå som videresendt i brugergrænsefladen.

e-Boks orienterer, at de ikke har nogen mulighed for at eftersende posten i hele den berørte periode. Det er kun muligt at efter - videresende den post virksomheden har modtaget siden i lørdags. Hvis man ønsker at hive posten fra onsdag til og med fredag ind i egne fagsystemer, så er det nødvendigt at gøre dette manuelt.Her anbefaler DIGST, at I ikke benytter jer af muligheden for manuel videresende via usikker forbindelse til egne fagssystemer, men derimod download af materialet.

Vi beklager meget, da dette kan være uhyggelig ressourcekrævende for de af jer, som modtager meget post. e-Boks arbejder pt på at orientere ("rigtige") virksomheder, som ikke abonnerer på indlæg på dette site.

Med venlig hilsen

 

Frederik Vitkov

Fuldmægtig

Center for Systemforvaltning og Sikkerhed

 

E       frevi@digst.dk

M     41782172

 

Husker du at tjekke din digitale post fra det offentlige?

Gå på borger.dk eller e-boks.dk

 

Vi har haft problemer med at få videresendt mails fra den digitale postkasse siden onsdag morgen. Onsdag havde vi 2 opkald til support som kunne fortælle at fejlen måtte ligge hos os, selvom vi kunne bevise at de aldrig når frem til vores frontend. Fik at vide at vi skulle slette vores videresendelse og oprette den igen, så kunne vi måske få en anden server, det kunne være det hjalp.

Torsdag og fredag har vi heller ikke fået mails. Her til morgen har vi så været nødsaget til at videresende manuelt, som jo ikke foregår via sikker forbindelse.

Nu har jeg lige talt med support og der fik jeg at vide at det var rigtigt at det ikke har virket siden onsdag, at det er i test nu og snart kommer i drift.

Hvad pokker skal man forholde sig til når der ikke kommer noget info ud om hvad der foregår.

mvh

Kim Borg

DELACOUR Advokatfirma

Hej Frederik

Lige et spørgsmål om impact.

Der står i den oprindelige fejlbeskrivelse, at det konsekvent var S/MIME i produktion, der var ramt.

Har det dermed også haft betydning for videresendelse af post fra kontakthierarkierne (borger.dk/virk.dk), hvis postkasserne er sat op til at aflevere via S/MIME?

Mvh

Jesper Overgaard, Hedensted Kommune

Hej Frederik

Skulle SMIME virke nu, for vi får stadig ikke mails fra den digitale postkasse?

mvh

Kim Borg

DELACOUR Advokatfirma

Hej Frederik

Vi ser ud til at få minimum 2 kopier af hver besked fra virksomhedspostkassen videresendt fra 6/5 og frem. Kan du ikke hurtigst muligt afklare med e-Boks 

Hej Frederik

Vi kan tilslutte os Runes bemærkning. Desværre er vi helt oppe på 7 kopier.

mvh Tina Østergaard, Herning Kommune

Hej alle

Først og fremmest, @Jesper så har fejlen ikke været ramt de myndigheder, der har opsat s/mime-videresendelse i administrationsportalen.

@Kim Det er enormt beklageligt, at I e-Boks ikke har undersøgt fejlen grundigt nok, og dette vil vi selvfølgelig tage med på vores næste møde, da det bestemt ikke er i orden. Det kan jeg ikke andet end at beklage, og vi vil understrege overfor e-Boks, at dette ikke er acceptabelt i fremtiden. Hvis dette er noget som i oplever i fremtiden, vil jeg meget gerne bede jer om, at rette henvendelse til digitalpost@digst.dk, så vi kan samle op på sager der omhandler manglende support.

Dernæst, afventer jeg en redegørelse fra e-Boks angående "dubletter" af det eftersendte post. Når jeg hører noget fra skal jkeg selvfølgelig nok give en status i denne tråd.

Vi er klar over det ekstraarbejde denne fejl medfører, og det beklager vi meget.

Med venlig hilsen

Frederik Vitkov

Fuldmægtig

Center for Systemforvaltning og Sikkerhed

 

E       frevi@digst.dk

M     41782172

 

Husker du at tjekke din digitale post fra det offentlige?

Gå på borger.dk eller e-boks.dk

 

Kære alle

Til orientering arbejder e-Boks lige nu på at gensende meddelelser som ikke er automatisk videresendt i perioden onsdag 04.05 klokken 11.00 til fredag d. 06.05 kl kl 12.57.

e-Boks arbejder ydermere på, at den oplevede fejl med dubletter fra de seneste "eftersendelser" ikke gentager sig ved den kommende genlevering.

Med venlig hilsen

 

Frederik Vitkov

Fuldmægtig

Center for Systemforvaltning og Sikkerhed

 

E       frevi@digst.dk

M     41782172

 

Husker du at tjekke din digitale post fra det offentlige?

Gå på borger.dk eller e-boks.dk

 

Kære alle

Til orientering, så afvikler e-Boks en kørsel 14.10, som har til formål at eftersende/videresende den "manglende" post fra onsdag til fredag.

De myndigheder, der selv har håndteret denne proces manuelt og derved har frabedt sig eftersendelsen er der taget hånd om i denne kørsel, og vil ikke modtage post fra den berørte periode.

Vi beklager endnu engang ulejligheden.

Med venlig hilsen

Frederik Vitkov

Fuldmægtig

Center for Systemforvaltning og Sikkerhed

 

E       frevi@digst.dk

M     41782172

 

Husker du at tjekke din digitale post fra det offentlige?

Gå på borger.dk eller e-boks.dk

Vi har selv håndteret genfremsendelse (videresendelse) - men nu ser det ud til at vi alligevel får genfremsendt (nogle stykker?) fra eBoks.

I gør det ikke nemt for os!

Vh Steen E. Olsen, Tårnby Kommune

Vi har givet op med S/Mime og gået tilbage til REST videresendelse, og det ser ud til at køre godt lige nu. Så må vi håbe det holder ved.

For os, der nemt kan skifte mellem REST og S/Mime, ville det have hjulpet ekstremt meget hvis der bare var kommet noget info ud om det. Alternativt hvis man havde en driftsside man kunne gå til og der få info om hvad der foregår.

Supporten ved E-Boks er sjældent noget værd. Så godt Logiva kunne sige at REST kørte uden problemer.

mvh

Kim Borg
DELACOUR Advokatfirma

Hvordan kan eboks se, at jeg har været inde og åbne pdf'erne i Virk.dk, og gemt dem lokalt? Det kan de ikke, vel? Så jeg kan altså forvente at få hele den bunke post, som jeg møjsommeligt hentede manuelt i går, eftersendt i dag??

 

Trine, Rødovre Kommune

ændret af Trine Binding (11.05.2016)

#12: @Trine:

Det kan e-Boks ikke...

Så dit arbejde er spildt.

Håndtering og kommunikation i denne sag har været under al kritik.

Mvh

Erik de Maré

Domstolsstyrelsen

Aaaaaarrrrggghhh!!!!! "#¤%?(@£$

Og oven i de skønne spildte kræfter, får postfordelerne i kommunen et hyr med at decifrere, hvilken post, der er kommet flere gange.

Erik, du har fuldstændig ret, kommunikationen har været elendig!

Trine, Rødovre Kommune

ændret af Trine Binding (11.05.2016)

Kære alle

Digitaliseringsstyrelsen har fuld forståelse for, at denne fejl har haft nogle uheldige konsekvenser for jer derude. Jeg kan orientere jer om, at kørslen i går er forløbet godt og posten er blevet eftersend succesfuldt.

Grunden til at vi valgte at eftersende til alle var primært af hensyn til de virksomheder, der ikke er aktive på digitaliser.dk, da disse potentielt kunne misse bebyrdende post. Digitaliseringsstyrelsen foretog den vurdering, at det var mere optimalt, at alle fik deres post (nogle flere gange) kontra at nogen missede deres post.

Desværre forekommer der fejl på løsningen, og det kan vi ikke undgå i fremtiden. Digitaliseringsstyrelsen har i samarbejde med e-Boks gjort vores bedste for at give løbende status på fejlen, og på bedste vis rette op.

Hvis der forekommer utilfredshed med driftsudmeldinger på sitet, bedes I skrive til digitalpost@digst.dk, og ikke som en del af et indlæg på digitaliser.

 

Med venlig hilsen

 

Frederik Vitkov

Fuldmægtig

Center for Systemforvaltning og Sikkerhed

 

E       frevi@digst.dk

M     41782172

 

Husker du at tjekke din digitale post fra det offentlige?

Gå på borger.dk eller e-boks.dk

#15

Frederik, fint nok, men kunne I måske omvendt arbejde lidt på de udmeldinger, I kommer med. En udmelding som "Der er konsekvent fejl ved forsendelse via SMIME i produktion,  afsendere vil få en Intern server fejl." er ikke særlig sigende (for mig i det midste) - den kunne lige være blevet udbygget med en linje om konsekvenserne, altså at vores post på virk.dk ikke blev videresendt.

 

mvh Trine Binding, Rødovre Kommune