Deltagerlandene i Open government Partnership (OGP) skal efter udløb
af deres handlingsplan gennemføre en selvevaluering. Som ansvarlig for
den overordnede koordination af Danmarks deltagelse i OGP har
Digitaliseringsstyrelsen således forestået udarbejdelsen af en samlet
evaluering af gennemførelsen af Danmarks
første OGP-handlingsplan, som trådte i kraft i april 2012.
De individuelle offentlige myndigheder og institutioner, som var
ansvarlige for et eller flere initiativer i handlingsplanen, har
bidraget med kortfattede evalueringer af hvert enkelt af disse.
Evalueringerne af de enkelte initiativer er kun redigeret let, i det
omfang det har været nødvendigt for at sikre en ensartet struktur og tone.
Evalueringsrapporten er opbygget, så den afspejler strukturen af den
nationale handlingsplan for open government 2012. Hvert kapitel
indledes således med den samme introduktion, som indledte det
tilsvarende kapitel i handlingsplanen. Herefter følger evalueringerne
af de enkelte initiativer. I overensstemmelse med principperne for OGP
selvevaluering har udkast til denne evalueringsrapport været i
offentlig høring i en to-ugers periode via den offentlige
høringsportal. Rapporten findes både i en dansk og engelsk udgave -
begge kan downloades nedenfor.
Evalueringsrapporten vil nu desuden indgå som en del af grundlaget
for et uafhængigt review af Danmarks OGP-indsats, som udføres i regi
af Open Government Partnerships evalueringsenhed, OGP Independent
Reporting Mechanism.
Filer og referencer